Ny gulvkonstruktion, tung/let?

Hejsa


Vi går og pønser på at gøre lidt ved vores kolde gulve..

Jeg er meget i tvivl, om hvilken vej jeg skal gå.. enten er det den klassiske med at banke op, isolere og støbe nyt gulv.. alternativet er, hvis det overhovedet giver mening.. at isolere mellem strøerne og lægge nyt ovenpå, med gulvvarme..


Pt. Er der parketgulv, på strøer. Underdisse er der 5cm. Isolering (rockwool-lignende) herunder 8cm betondæk, herunder en Plastikmembran.. Det hele er fra1965..

Jeg er nu i tvivl om, hvad der vil give os den bedste løsning.. 

Jeg har talt med Kingspan, som anbefalede, nedefra: ovenpå eksisterende betondæk: plasticmembran, 160mm. Kingspan-isolering, sporplader med gulvvameslange og et parketgulv.

Da det drejer sig om 60kvm. Betyder prisen også lidt.. så nu spørger jeg om I har gode bud/ideer? 

Der er ca. 180mm luft fra nuværende gulv, ned til betondækket,  der er ikke ventilation(krybekælder)..

Spørg endelig, hvis noget er uklart🙂


 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Normalt anbefaler man jo mere isolerings tykkelse end de 160 mm men det kommer an på isolerings evnen. man angiver det i W/mK -> Watt energi gennemgang pr m isolering pr grad temperatur forskel. I har nu kolde gulve og jorden under huset er vel 5-8 grader. Gulvet føles kold ved 12 - 15 grader så det giver jo en minimal temperatur forskel. Nu vil du hæve gulv temperaturen til 28 -32 grader, så det skriger jo efter mere isolering.

Den grå EPS polystyren som ellers er en af de bedste til opgaven har en varmetabs værdi på ca. 0,031 W/mK Der anbefaler man vel ca. 400 mm 

Kingspan skriver at deres produkt har en værdi på 0,018 W/mK. Det er jo væsentlig bedre og derved kan man godt lave det tyndere. Regner man lige over så svarer Kingspan på 232 mm til EPS på 400 mm 

Du har så kun plads til 160 mm så det er jo væsentlig lavere. ca. en faktor 70%

Så  næste spørgsmål er om hvor meget det er mere at hugge klaplaget op, og grave ud så der er plads til de 400 mm OG prisforskel på Kingspan i forhold til EPS

Jeg ser lige at Kingspan også har et produkt som er lavet med noget vacuum teknologi i en kuvert. Så taler vi om varmetab på 0,007 W/mK

Jeg har ikke set prisen.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Erik


Tak for kommentarerne.. jf. Kingspans beregninger lever de 160mm op til br15 (og 20).. da kravet vist kun er 300mm.. 

Det er dog en uforholdsmæssig stor udgift, at benytte Kingspan, og det må være en nødløsning.. en af grundene var for at slippe for at banke gulvet op, da der bl.a.bor et køkken i dette rum, og det vil jeg gerne undvære så kort tid som muligt🙂 (og ville gerne undgå tørretiden)

Findes der en konstruktion, der indebærer  Opbankning af gulvet, men uden støbning af betondæk? Altså en form for let gulvkonstruktion?



 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ok med de 300 mm det er så bare mig der ikke kunne styre skovlen da jeg lavede bad og baggang.

 Du kan lave fuldstændig samme konstruktion på de grå flamingo plader (trykfaste), og afslutte med gulvspånplader med spor, varmefordelings plader m.m. under parketgulv. 

Jeg er lige i gang med køkken og bad ovenpå. Der fik jeg monteret varmeslanger og fordelingsplader samt gulv gips ovenpå. Jeg nåede ikke at få lagt gummihud før jeg blev vækket om natten med en knagen og klikken når termostat startede varmen op.  Skruede gulvgips af igen og eftermonterede et lag gulvpap lige over slanger. Jeg har ikke hørt en lyd siden. 

Så husk gulvpap OG radon spærre.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Spændende.. Det førte mig til sundolitt hjemmeside, hvor de nævnte nedenstående opbygning... Det lyder som om det var en rigtig god mulighed..


Opbygningseksempel

  • Tyndt gulv
  • Mellemlag som gulvpap
  • Sundolitt Gulvvarme
  • Trykfordelende lag som 22 mm gulvspånplade
  • Mellemlag som gulvpap
  • 100 mm Sundolitt MX250
  • Membran som 0,2 mm PE folie
  • Min. 150 mm maks. 300 mm Sundolitt MX250
  • Plant, stabilt og bæredygtigt sandlag.

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Ja det ser rigtig ud, men kræver jo også ophugning af betonlaget. Men det er jo lige noget der passer os LDS`r. Lave omkostninger til materialer og så noget arbejde det betyder ikke så meget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis