AKUT HJÆLP! Alt for lav gulvvarme - hvorfor?? OG koldt returvand?????

Hej med jer Så har jeg brug for hjælp igen!! Gulvvarmeanlægget driller og det vil ikke varme rummene op til mere end 18 grader. Fremløbsvandet er meget varmt og der er varmt vand i alle pexrør frem. Jeg har sat termostaten til 4 og både fremløb fra fyret og retur til fyret er varmt. DOG er returvand i alle pexrør meget koldt - som i rigtig meget koldt! Hvorfor det? Er det fordi cirkulationspumpen ikke virker, så vandet ikke kommer hurtigt nok rundt? Jeg har sat pumpen til 3 - den højeste indstilling. Når jeg sætter en skruetrækker til skruen kan jeg høre rislen/summen i pumpen, men det er en svag lyd - jeg synes den plejer at larme lidt mere? Den store skrue har jeg haft løsnet og haft af - det resulterede i en tynd vandstråle direkte ud fra pumpen - måske jeg burde have slukket for den først. Har også masseret ventiler under telestater og under de små skruelåg øverst og helt til venstre - se billede indsat af anlæg.


Jeg er næsten sikker på, at én af jer kan løse denne for mig uløselige gåde!!! Kom frisk med hjælp!!! På forhånd mange mange tak:-) Vh. Thea



Hej med jer Så har jeg brug for hjælp igen!!... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har jeg forstået dette rigtigt:

Så hvis jeg skal skulle igennem, så slukker jeg først for pumpen. Så åbner jeg for taphanen nederst og for vandet til fyret i nævnte rækkefølge. Med en slange på tappen og ned i afløb.

Så løber det hele igennem i hvor lang tid?

Så lukker jeg for begge haner og tænder for pumpen. Efterfylder på fyret hvis trykket er for lavt. 

Og hvad så? Skal jeg så gøre mere?

Er stadig i færd med at lokalisere kontakten til pumpen - det er ikke lige til at komme til med så lidt plads:-(


Ja korrekt, vent dog med at åbne aftab til vandet løber ind i fyret, så du ikke får tappet vand af og luft løber ind.

Du skyller til vandet du tapper er klart som drikkevand, og uden luftsprut.

Du vil selvfølgelig altid kunne se små luftbobler i rent drikkevand.


Elektronikteknikeren

Det er en god ting i forbindelse med gennemskylning at tage en kreds ad gangen. Vandet løber som bekendt den letteste vej. 

Det kan gøres som Gregeren beskriver og så yderligere lukker du for alle telestater ved at skrue termostater ned på lavtemperatur. Nå kan du tage telestat af til den kreds der skal skylles, stiften vil komme ud og der er fuld gennemgang. Når den er færdig skiftes ved at sætte på igen og tage næste af. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Stooooop!!!! - Det er muligt det er nødvendigt at gennemskylle kredsene, men det må være det sidste der prøves, - for der har en novice alle muligheder for at fylde et fungerende anlæg med luft.

2 ting før du prøver at skylle :

1. På fordelerrør uden telestater, sidder der grå plastikhætter, under disse sidder der en unbracoskrue, som regulerer flowet gennem den pågældende kreds. De burde være justeret efter de forskellige kredses længde, men det er måske ikke sket, eller grundflow er justeret for lavt. Kontroller om der mulighed for at øge flowet.

2. Prøv kun at åbne for en kreds ad gangen, og se om der ikke kan komme lidt varme på retur fra den kreds. Lykkes det, så prøv med den næste kreds.

Husk lige at notere hvor meget hver enkelt ventil er åben nu. Du tæller simpelthen hvor mange omdrejninger der bruges for at lukke for hver enkelt ventil. Når så alle ventiler i fordelerrøret er lukket, lukkes helt op for een kreds ad gangen. Tror du skal lade hver kreds køre ca. 15 min for du går til den næste.

Når du så er fætdig med at "gennemskylle" de enkelte kredse skal de enkelte ventiler justeres tilbage til den oprindelige indstilling.


Søren O
Annonce

Du tog et billede for mig tidligere på dagen. Det viser ikke den ventil jeg efterlyser. Håber du vil tage et nyt billede som viser de næste 20 cm nedad.


Søren O

Jeg skylder jer en update.

Jeg kastede håndklædet i ringen og ringede efter en VVS'er. Jeg turde ikke begynde på skylleriet eller pumpeudskiftning. 

VVS'eren konstaterede i tråd med os, at pumpen var færdig og installerede en Alpha2 i stedet. Det resulterede så i at fremløbet nu blev koldt - meget mærkeligt! 

Så han skyllede det hele igennem for at få eventuel luft ud. Det resulterede så i, at fyret gik helt amok og larmede vildt, hvorefter det stoppede med en fejlkode. 

Så blev min gasfyr-mand tilkaldt! Han konstaterede at fyret muligvis havde larmet grundet al den aflejring, der var blevet løsgjort ved gennemskylningen..? Men var ikke helt sikker.

Nå, men han fik fyret i gang OG satte fyrets pumpetryk op for det var alt for lavt - det blev nu fordoblet. Muligvis derfor vi altid har haft svært ved at få en god temperatur i værelset længst væk. Men mærkeligt han ikke før har opdaget dette ved de årlige servicebesøg.

Og så blev Alpha2 sat til konstant tryk på højeste kurve - hvilket jeg er lidt usikker på, om det er nødvendigt? Ved I noget om det? Det virker ikke til at man kan bruge AutoAdapt til gulvvarme, når det skal være konstant. Som I kan gætte har jeg ikke helt afluret den nye pumpe...

Nå, men efter 4 timers besøg af VVS'er og gasfyrsmand, så virkede det hele. Efter 24 timer var huset dejlig varmt! Fyret larmer ikke mere og alt er godt - for nu:-) Indtil regningen kommer...

Jeg har lige læst manualen, og du skal køre med constant pressure høj (CP2) jævnfør Danfoss til gulvvarme, alternativt lavt tryk CP1, men når du har stort varmebehov, er det en god ide at have CP2 på.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis