ny radiator, fjernaflæsning

DanP
DanP
Postnr: 2500
DanP DanP

Hej.

Der hvor jeg bor, i en andelsforening, har vi fjernaflæste varmemålere på radiatorerne.Hvad gør man med dem hvis man får nye radiatorere på? Vil det ikke også give en forkert fordeling af varmeregnskabet hvis nogen får moderne effektive radiatorer på, mens andre har de gamle fra 50erne?

vh

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Ved udskiftning af radiatorer skal der sættes ny måler op for egen regning.

Målerne er ens for alle radiatorer, men sættes op til den individuelle radiator type og størrelse, ved opmåling på stedet, samt korrektionsfaktor for hvilken type radiator og antal pladelag. Dette indlæses i måleren ved opsætning, af teknikeren.

Målerne er meget mere sofistikerede end de fleste går og tror.

Elektronikteknikeren
DanP
DanP
DanP DanP

Ok, tak.

Tænkte nok at det ikke bare er så simpelt som at flytte måleren. Vi har Istas elektroniske målere og efter hvad jeg kan lure er det eneste den kan, at måle dt mellem radiatorens overflade temp og rumtemperaturen. Så må der stå i manualen til radiatoren hvor meget effekt der afgives ved en given dt? Skal VVSeren så anmelde ved Ista at der er skiftet måler og radiator?

vh

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

VVS eren har ikke noget at gøre med måleren,  det er op til den enkelte radiatorejer at få tilkaldt ista.

Måleren måler rumtemperatur, og delta top og bund af måler, og kan på den måde også udregne afkølingen.

Elektronikteknikeren
DanP
DanP
DanP DanP

Ok? Er du sikker på det?. Der står sådan her i beskrivelsen af måleren:

"doprimo® III radio er udstyret med to følere: Én, som registrerer radiatortemperaturen og én, der registrerer rummets lufttemperatur. Varmeforbruget beregnes ud fra temperaturdifferencen mellem de to registreringer"

Måleren er heller ikke mere end max 10 cm høj og sidder på et alubeslag så det kan ikke være meget forskel på top og bund hvis den forsøger at måle på afkølingen. Eller hvad?

Sagen er, at jeg dels gerne selv vil have nye radiatorere og dels sidder som næstformand i foreningen og jeg bliver i ny og næ bekendt med at beboerne får skiftet, uden at hverken VVSere eller beboere henvender sig til bestyrelsen. Det bliver jeg så nødt til at følge op på kan jeg høre.

vh

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Ja i må få indarbejdet en rutine ang. målere så folk husker at få nye sat på.

Men ista igangsætter som regel på eget initiativ en ny måleropsætning når de i forbindelse med udarbejdelse af varmeregnskabet kan konstatere at en måler mangler.

Endvidere kan i få dem til at lave et udtræk, hvior du kan se hvilke målere og på hvilken adresse der mangler.

Nu kører vi med clorius her, og der er der deltamåler på radiatoren også, da dette giver den mest præcise måling.

Om det samme gælder for ista skal jeg ikke kunne sige, men du har helt ret i at de er kortere.

Vi har i øvrigt erfaret at clorius er en smule billigere, i hvert fald hos os, så overvej at hente et tilbud hem.

Elektronikteknikeren
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det er grundlæggende forkasteligt hvis de enkelte andelshavere laver om på radiatorer. Det skal helt klart gå gennem den som styrer varmeregnskabet (i jeres tilfælde Ista), da alt selvfølgelig skal gå rigtigt til. Ista må have regler for hvordan proceduren er. Jeg selv ville nødigt beskyldes for snyd med varmeafregningen.

Det mest enkle vil være hvis der er muligt at opdele varmesystemet i de enkelte lejligheder, så hele varmeforsyningen forsynes gennem 2 rør til hver lejlighed. Så kan der sættes energimålere op, hvor hver enkelt lejlighed netop betaler for den forbrugte varme, helt uafhængig af radiatorstørrelse osv.

Søren O
Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Sådan er det desværre næsten altid i ældre lejlighedskomplekser.

Men det optimale er naturligvis en måler der kan måle hvor mange kalorier der ryger gennem systemet. Disse er dog noget dyrere, og kræver som sagt at man har én varmeforsyning pr. boligenhed hvis det skal give mening.

Elektronikteknikeren
DanP
DanP
DanP DanP

Det kan vi ikke lave da vi har lodrette stigestrenge overalt. Det er nok også godt nok, så længe folk husker at anmelde det til Ista. Så må de komme ud og sætte en ny måler på der er indstillet til den radiator der er sat op. Det er det samme med vandet. Det måler vi slet ikke på, da hver lejlighed så skulle 4 vandmålere (8 hvis de er sammenlagt).

Gregeren
Gregeren
Gregeren Gregeren

Få dem til at lave et udtræk over aktive målere, så kan i få et overblik, og skrive ud til dem som mangler.

Og du får ro i sindet 😄

Elektronikteknikeren
DanP
DanP
DanP DanP

Ahhh, der er grænser for hvor meget jeg gider gøre ud af det. Skulle bare høre hvordan man håndterer det. Det kan dog godt undre mig at det ikke er VVSeren dere skal melde det til Ista. Hvis en beboere skal have flere end en fase el, så skal der ny måler på og det plejer elektrikeren at ordne med Radius.

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Ny radiator er for lav
    Fyr og opvarmning
  2. radiator
    Lav-Hus
  3. Pris: Flytte Clorius radiatormåler?
    Lav-Hus
  4. Radiator
    Fyr og opvarmning
  5. Radiator
    Fyr og opvarmning