Installere lampe - hvordan?

humseper
humseper
Postnr:
humseper humseper

Hej. Jeg skal installere en loftslampe, men er i tvivl om hvordan. Udtaget ser således ud.

humseper
humseper
Postnr:
humseper humseper

Jeg tog ned i jem og fix. De havde ikke en prop uden jord, så jeg købte et normalt lampeudtag i stedet. Hvor skal de to ledninger stikkes ind?

PinkHenrik
PinkHenrik
Postnr: 6300
PinkHenrik PinkHenrik

Sluk strømmen på gruppeafbryderen.
Du skruer de 2 skruer der sidder tættest på kanten ud, og trækker forsigtigt hele udtaget ud.
Tag et billede af ledningerne eller skriv det op, så du kan huske hvilke ledninger der sidder hvor (der kan godt være flere ledninger der er samlet der).
Så tager du det nye lampeudtag og monterer ledningerne i de tilsvarende huller: L1(Tændledning) N (Nul) F(Fase).
Der kan godt være flere nul og fase ledninger der er samlet, så det er vigtigt at du har styr på hvad der er hvad... derfor er en tegning eller billededer guld værd.

Husk at strømmen er ligeglad med farven på ledningen   men det hjælper dig til at huske hvad der er hvad...

Men det kunne også være at du rent faktisk kunne pille jordbenet ud af stikproppen, men jeg er ikke sikker, da det er rigtigt mange år siden jeg sidst har haft sådan en fætter mellem fingrene   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
humseper
humseper
Postnr:
humseper humseper

Hvordan sætter man lampeudtaget tilbage i loftet. Skal man bare trykke hårdt eller er der en speciel teknik?

humseper
humseper
Postnr:
humseper humseper

Jeg har svært ved bare at få det gamle udtag sat på igen...

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Det gamle dæksel skal vende rigtig for at det kan presses på. Der sidder 2 små knopper i kanten af dæksel som skal passe med tilsvarende hak i lampestik.

Du skal ENTEN have fat i et lampestikprop, uden jord, så hvis du har det system gennemgående i hele huset er det da den letteste måde at komme videre på.

ELLER skifte hele til et lampeudtag LINK . Det er godt nok den nye model, så klemmer sidder ikke på í samme rækkefælge som på dit gamle lampestik.

Det sidste er lige over kanten af det man må gøre selv

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.