El installation

Jeg har fået lavet helt nyt elarbejde i et køkken, hvor det viser sig, at en almindelig stikkontakt uden afbryder er koblet på den sikringsgruppe, der kører med 16A.

Kan nogen forklare mig, hvilke konsekvenser det har, og om det er lovligt?



14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er lovligt når det er et udtag uden afbryder, da de er godkendt til 16A.

Det er efterhånden ved at være almindeligt i køkkener. 

Det betyder at du kan drive en kraftigere genstand, eller flere almindelige samtidigt. F.eks. både almindelig kaffemaskine og en elkoger samtidig, og installationen kan holde til det.

Er sikringsgruppen delt eller alene til det udtag?


Elektronikteknikeren

Der er krav om at lys stikkontakter i køkken skal være fordelt på mindst 2 grupper. Det kan man så komme igennem med ved at sætte en af dem sammen med opvasker el.lign. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-12-2018 14:05:40

Der er krav om at lys stikkontakter i køkken skal være fordelt på mindst 2 grupper. Det kan man så komme igennem med ved at sætte en af dem sammen med opvasker el.lign. 


Dette er ikke korrekt, der må ikke sidde hårdehvide vare (undtaget køleskab og microovn) på de 2 gr der forsyner de disponible stik i køkkenet.

Så installationen er i princippet ikke lovlig, hvis der er tale om komfur gruppen.

Der er tre grupper på tavlen. To grupper med en sikring i hver på 10A og en gruppe med tre sikringer på 16A. 

Den ene stikkontakt uden afbryder er koblet sammen med gruppen med de tre sikringer på 16A, som derudover trækker komfur og opvaskemaskine. 

Loftslys og underskabsbelysning trækkes på den ene af grupperne med 10A, og de øvrige stikkontakter uden afbryder, samt køleskab trækkes på den anden gruppe med 10A.

Jeg håber, det er forklaret mere tydeligt, hvordan det er lavet. 

Og mit spørgsmål var om det er lovligt og forsvarligt med krafttilkoblingen på en alm. Stikkontakt uden afbryder? 

Annonce

Der er ikke noget galt i at der sidder 16A foran en stikkontakt, hvis denne er godkendt til dette. stikkontakter uden afbryder er godkendt til 16A

Det er et lovkrav at de frie stikkontakter i køkkenet skal fordeles på 2 forskellige sikringsgrupper og der må ikke installeres hårdehvide vare på disse grupper (undtaget køleskab og microvn)

Så i dit tilfælde er det ikke lovligt at stikkontakten er på samme gruppe som komfuret.

Kravet er vel opfyldt da trådstarter har to øvrige lysgrupper foruden komfur gruppen.


Elektronikteknikeren

Ikke hvis det er som der bliver beskrevet.

Som jeg læser det så er der 3 grupper monteret som følgende:

Gruppe 1  : komfur og en stikkontakt

Gruppe 2 : lys i køkken ( der nævnes intet om stikkontakter på denne gruppe)

Gruppe 3 : stikkontakter i køkken.

Hvis der ikke er en fri stikkontakt i køkkenet som er installeret på gruppe 2 så er det ikke lovligt (der er ikke tale om en alvorlig fejl, men hvis reglerne skal følges så er det ikke udført korrekt)

Ja vi må nok blive enige om at det er nede i " tissemyre niveau " Altså ulovlig men slet ikke farligt.

Hvis loftslys trækkes på den ene 10 A gruppe, så der vel en stikkontakt ved døren hvor loftlys tænder. 

og den anden 10 A gruppe har så øvrige stikkontakter.

Den sidste gruppe er til komfur og opvasker OG en stikk.  

Hvis forklaring er rigtig så er det ok lovlig. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Lmaster har forstået min beskrivelse korrekt.🎄 Men at sætte en almindelig stikkontakt i forbindelse med 16A, det kollidere med min barnelærdom, der sagde, at kraftstik skulle man holde nallerne fra, for der var så meget knald på! 

Ud af det I skriver forstår jeg det sådan, at det handler om at fordele belastningen af strøm, hvis man har tændt al lyset, emhætten, komfuret, opvaskemaskinen, kaffemaskinen, brødristeren, rørmaskinen, køleskab, fryser og æggekogeren på en gang. 

Tak for jeres grundige og hurtige svar, selvom I ikke er helt enige. 

installatøren har også lavet en åben dåse( dvs. Der er ingen låg på, men fri adgang til ledningesamlingen til emhætten) den er lavet så 90. % af den ligger inde bag røret på en væghængt emhætte og 10% ligger blottet uden for. Dåsen er indmuret i væggen. 

Selvom jeg viste ham emhætten, har han sovet under arbejdet og tænkt, at emhætten var skabsemhætten, derfor opstår 90/10 problemet. Hvis jeg kan få afdækket de 10% med silikone eller spartel masse, er installationen så lovlig og forsvarlig?  

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også