Tasso 20 fyr - lunkne radiatore

Kloge medmennesker, kan i mon hjælpe mig til hvad der er galt/indstillet forkert siden mine radiatore ikke bliver rigtigt varme, de varmer huset op til 20 grader ca og er selv med alle radiatore på 5(max) så er ingen af dem meget varme.


Fyret er blevet efterset af skorstensfejer for knap 2 uger siden uden anmærkninger, ny cirkulations pumpe i 2016, alle termostater var været af for at tjekke den lille pind, alle virker og kan bevæges. Alle radiatore er blevet luftet ud, der er vand på anlægget ca 1,5 så hvad hulen gør jeg galt.

Jeg synes ikke umiddelbart jeg kan finde nogen indstillinger på fyret for vinter/sommer, så jeg har ikke ændret på noget.

Kom meget gerne med fif og tips til hvad jeg kan prøve at gøre :-)

Kloge medmennesker, kan i mon hjælpe mig til hvad... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Og lige for at få en evt. begrebsforvirring på plads, så køre pumpen med konstant, permanent tryk på de venstre dioder og modulerende tryk på dioderne til højre.   

 

Det er nu ikke altid en god ide og køre på auto hvis man fx. har åben ekspansion eller 1-streng anlæg.   

Som flere før mig har været inde på, tror jeg det er fremløbstmperaturen, det er galt med.

Der sidder en såkaldt shunt-ventil, der skal regulere denne temperatur (ofte er den med en skala og mærket "SOMMER" iden ene ende og "VINTER" i den anden. Shuntventilen bestemmer kort fortalt, hvor meget (og hvor varmt) vand der fremføres og hvor meget der recirkuleres til kedlen.

Lidt afhængigt af forholdene skal den nok stå på cirka 4-5 på denne årstid.


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!

I er nogle skatte basser, jeg satte den op til til de 3 "pinde" og vupti så steg den til 19 w og jeg havde meget varme radiatore så varme at jeg har kunne skrue ned til 3 på radiatorene og der er pt 24,2 grader i stuen, det vil falde lidt da jeg lod huset varme op i et døgns tid med radiator for fuld skrue.

Jeg tager fotos i morgen af hele fyret, hvis i vil hjælpe mig med at tjekke at det nu er indstillet korrekt :-)

Prøv at gå over på højeste proportionalt differenstryk (modulerende tryk), den største diode til højre. Hvis pumpen kan køre der uden udfordringer, er der en lille økonomisk gevinst og hente.    

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis