Valg af billig svejse inverter

Hej

Jeg er lidt på udkig efter en billig svejse inverter. Den skal primært bruges til små ting, inventar osv, hvor det er besværligt at trække et kraft kabel ( og slæbe den store svejser) Den skal være billig, da den nok bliver smidt noget rundt med og udsat for lidt af hvert..

Har kigget lidt på nogle forskellige.

Harald skralds.

https://www.harald-nyborg.dk/p2607/scheppach-svejseinverter-160a

Biltemas

https://www.biltema.dk/varktoj/svejsning/svejser/svejseomformer-mma-140dc-2000035249

og så denne fra amazon:

https://www.amazon.co.uk/Inverter-Welder-Portable-Welding-Machine/dp/B01CXKOV9U/ref=mp_s_a_1_2?ie=UTF8&qid=1544508024&sr=8-2-spons&pi=AC_SX236_SY340_FMwebp_QL65&keywords=inverter+welder&psc=1


Biltemas er kun en 140 amp, hvilket kunne blive i underkanten

Harald nyborgs er mere acceptable 160 amp.

Modellen fra amazon er 200 amp(på 16 ampere sikring) men går dog ud fra den kan gå på en 13 amp sikring hvis man kun svejser 140 amp eks. Og har den ulempe at den jo skal til england for garanti arbejde.


Nogle input til modellerne?

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke de modeller, men tror da de alle er ganske fine.

De ting du beskriver den skal bruges til, er de da efter min mening alle store nok til, eks kræver en 3,25mm elektrode jo sjældent mere end 140 ampere.

Men som du selv er inde på bruger de jo så godt med strøm, så tilslutning direkte i stikkontakten uden forlængerledning, er en god ting.

Prøv at kikke denne her, kender ikke svejseren, men har handlet andre ting, og altid været tilfreds. https://svejsevaerk.dk/shop/mma200-kx-elektrodesvejsevaerk-485p.html


Vi prøver igen, i morgen --

Hej 

Nej det sjældent man har brug for mere. Men håbet var at det kunne blive en hver dags svejser, og den gamle kun hevet frem når der virkelig var ballade.

Harald Nyborgs og det du linker til har en Duty cycle på sølle 25 % ved fuld last .

Hvor i mod den fra Amazon skriver 60% ved fuld last. 

Hvad skal man så tro på ? Er Harald Nyborg blot ærlige. Og kan den fra Amazon i virkeligheden svejse 200 amp. 

Det virker utroligt at de kan få mere ud af en 16 amp sikring end eks. Esab Buddy arc, som jo nok er konkurrenten til disse.


Hej,

Jeg prøvede at købe modellen fra Harald Nyborg og den er ganske fornuftig - men jeg betalte 1000 kr. På bud, hvilket var billigere end en elektrode kabel til min merkel tig svejser.

iøvrigt tror jeg at de fleste MMA maskiner i den helt lette katagori har en dutycycle på om 25-30 % - så der er god til til at rense slagger😀


/K

Hej

Jeg var idag i harald nyborg og hente sådan et vidunder..

Umiddelbart er jeg imponeret over de kraftige kabler, som er lavet med noget godt fleksibelt gummi. Første plus der!


Kørte 5-6 elektroder igennem på 160 amp for at presse den lidt, men det var den uimponret over. den fortsatte ufortrødent. Prøvede så lidt forskellige sådan uden at have travlt. Det virker som om den har et fint overskud, til alt det daglige. Deligt med en svejser med hot start og der slukker hvis man sætter elektroden fast.

Prøvede så på en 10 amp sikring. Ved 110 amp svejsestrøm giver det ingen problem. ved 160 amp kan man godt nå et par elektroder inden den springer. Det virker for mig OK, oftest når jeg svejser inventar osv, så er det 110-130 amp. Og en 13'er sikring ville jo klare sig endnu bedre.


Alt alt tror jeg nok vi skal blive venner, skal dersvejses til hiver jeg ægge svejseren frem igen. Men den lille blå koster mig ikke ryggen at få over dørtrin !

Bruger selv et Esab æg, og ja det er jo tungt som et ondt år. 

Hvordan synes du inverteren fra Harald Nyborg er, at svejse med i forhold til æget?

Tænker at æget måske svejser med en højere spænding, så selv om man køre på samme ampere, kunne de jo være at æget tilførte mere energi/varme til svejsningen.

Som jeg lige husker det bruger æget 16 ampere ved 400 volt, hvis man svejser med ca 150 ampere, hvor de moderne jo bruger betydelig mindre.

Der er jo selvfølgelig mere tab i sådan en gammel svejser, med jernkerne.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce

Jamen har jo kun lige brændt en god håndfuld elektroder af, mod flere tusinde med ægget. Så jeg kender jo ikke svejseren så godt.

Men umiddelbart føles det ikke somom at den svejser med mindre spænding, tværtimod føles det som om svejse strømmmen er mere "penetrerende" end veksel strømmem fra ægget.

Og man trækker ikke så nemt lange gnister med den ny.


Jeg ved at mit æg kniber med at holde liv i en 32 amp sikring ved 250 amp.

Skal til at svejse lidt i mit fyr med rust fri elektroder. det glæder jeg mig til at prøve, det kan være udforrende at svejse med MIGA316 elektroder med ægget ved jeg. De kører bedst med jævnstrøm.

Mange tak for en uddybende svar...


Vi prøver igen, i morgen --

Hej igen

Jeg kan godt lave en sammenligning med nogle svejsestrenge hvis det har interesse?

subwoof skrev den 14-12-2018 06:42:37

Hej igen

Jeg kan godt lave en sammenligning med nogle svejsestrenge hvis det har interesse?

 Det ville da være fantastisk hvis du gør det   


Vi prøver igen, i morgen --

Hej

Bedre sent end aldrig Jens. 

Har prøvet at sammenligne hurtigt. HAvde desværre ikke noget projekt jeg lige kunne svejse op, men har lavet en hrtig sammenligning. Den ene svejse på ca. 120 amp og de anden på 160 ca.

Det øverste billede er de 120 amp.

Den højre svejsning ses ægge svejseren

Jeg har forsøgte at holde samme tempo og vinkel på elektroden.

Som det kan ses ved 160 amp, brænder æggeren noget mere varme i, og jeg var nødt til at speede op, ellers var fladjernet forsvundet fra mig.

Den lille svejser ligger en mindre svejsning, men ved gennemskæring er den brændt lige så langt i, som med æggeren. 

Jeg tror det er langt nemmere at styre lodrette svejsingerne med den lille svejser, end med æggeren

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis