Kalkede kældervægge

Hej 

Skal i gang med en opfrisker i kælderen. Pt. gl kalkede vægge. Jeg har fået et råd fra en maler, som går på at skrabe alt løst af, pudse huller op, grunde med en vandig alkyd grunder og afslutte med en silikat maling. Lyder det fornuftigt? 

Jeg har fravalgt kalk pga. afsmitning og generelt manglende viden omkring det. 

Hvilken puds vil i anbefale? Huset er fra 1946. 


Mvh. Jakob Jørgensen
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad mener du med en opfrisker?

Hvis væggene er kalket, ville jeg kalke igen. Hvad mangler du at vide om kalk?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Opfrisker er i dette tilfælde at få væggene pæne igen. 

Jeg har ikke sat mig ind i kalk, men frygter afsmitning og ønsker en behandling der er langtids holdbar. Det lyder bare bøvlet med kalk og noget kalkvand. 


Mvh. Jakob Jørgensen
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Det er svært at rådgive om uden at kende til murenes tilstand.

Men at kalke er nemt. 

Jeg forstår ikke du er bekymret for afsmitning? Det er jo ikke fordi man kører sine hænder eller tøj henover murene som man går forbi dem? Kalken bliver hård, det er ikke lige som kridt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Ja det lyder meget fornuftigt. 


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Jeg har selv brugt silikatmaling i min kælder og er mægtig glad for resultatet. Der var lofter og nogle vægge tidligere kalket mens andte var nypudsede. 

Så længe man husker er par gode beskyttelsesbriller (silikatmaling er let ætsende i våd form) så er det super nemt. Regn dog ikke med at kunne genbruge ruller mellem omgangen det er super svært at få silikatmaling ud af dem. 

Det eneste jeg ikke forstår ved dit forslag er alkyd grunderen. Det virker på mig meget lidt optimalt i en kælder hvor der kan være fugt. Msnge silikat producenter har deres egne silikatbaserede grunder som jeg ville bruge istedet. 

Jeg malede selv med keim ecosil maling fordi deres farvevalg er stort. Men andre mærker er sikkert også gode


Ask
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Man bruger som regel altid alkydgrunder på meget afsmittende lag som kalk, limfarve osv.

Jeg vil sige at hvis dine vægge er meget afsmittende burde du nok vaske dem ned først med noget rent vand


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler

Ah - altså jeg brugte en silikatgrunder direkte på kalk (som var afsmittende), det virkede super fint. 


Ask

Hvis du giver dine 72 år gamle kældervæge en nok så tynd plastikmaling kommer du til at fortryde det om 3-5 år. 

Der kommer så meget damp igennem at det boppler af - og så skal resterne slibes ned. 

Hvad er der besværlig ved at kalke? Brug sandkalk hvis det skal dække. 

Kalk skal ikke tørre, det skal hærde eller binde. Dertil skal det bruge CO2 og det tager uger.

Noget silikatbinder kan man altid putte på - men hvorfor?







Mjølner skrev den 12-12-2018 17:16:36

Hvis du giver dine 72 år gamle kældervæge en nok så tynd plastikmaling kommer du til at fortryde det om 3-5 år. 

Der kommer så meget damp igennem at det boppler af - og så skal resterne slibes ned. 


 Nu er silikatmaling jo ikke plastikbaseret - det er tværtimod ligeså diffusionsåbent som kalkning :-) 

https://www.bolius.dk/silikatmaling-19115/


Ask

Nu anvender man ikke kalkmaling så meget længere, men derimod silikatmaling som der omtales i tråden.

Jeg forstår heller ikke det med alkyd på først, brug en silikatbinder til grunding.



Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også