Varmesystem - returløb er varmere end fremløb?

Hej Alle,

Jeg har erhvervet mig en varmepumpe (Luft/vand) og er meget tilfreds. I samme omgang fik jeg skiftet mit gamle varmesystem ud med et uponor Smatrix. Jeg har gulvvarme.

Jeg synes dog at de to systemer er lidt spøjse. Idag checkede jeg fremløb og returløb på varmepumpen, som viste at fremløb var 46C og returløb var 44C (Se billede). Når jeg så kigger på mit varmesystem er fremløb ca. 33C (temperaturmåler i øverste hjørne til højre) og returløb 30 grader (nederst i billedet). 

Når jeg mærker på returløbsrørene (Markeret med R på billede), så virker det markant varmere end fremløbsrørene (Markeret med F). 

Mit spørgsmål er derfor: Hvorfor er fremløb så varm på varmepumpen og så kold på varmesystemet?

Og hvorfor er returløb varmere end fremløb? Kan min VVS'er have byttet rundt på noget?


Charlie
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Din pumpe leverer fremløb på 46 grader. Dit varmesystem (din blandeshunt til gulvvarmen) er indstillet til at have fremløb på 33 grader og det kan justeres op og ned ved at dreje på den hvide fremløbstermostat gemt nederst til venstre i billedet. Det er meget normalt at ligge omkring 33 grader, da man ønsker at passe på eventuelle trægulve etc. som ikke må blive for varme. 

Mit fyr leverer fremløb på 60-65 grader, men det ønsker jeg jo ikke i gulvvarmen, da gulvene så vil stå som en flitsbue. Derfor løber min gulvvarme frem med ca. 34 grader og det giver en overflade temperatur på trægulv omkring 25.5-26 grader (let gulvopbygning).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis