loftudtag forbundet til serieforbundet stikkontakter

Hej kloge mennesker! jeg håber at der er en af jer der kan hjælpe mig. Jeg skulle installere en ny loftlampe og der var en gammel rosætte i loftet som jeg så besluttede mig for også at skifte. Jeg fik monteret lampen, rosetten og fik sat ledningerne i. Men nu står jeg i den situation at jeg ikke lagde mærke til hvordan ledningerne var sat sammen i den gamle rosette, min lampe virker fint, men der er 4 serieforbundede stikkontakter i min stue, som ikke virker mere, er der nogen der ved hvordan at ledningerne skal sidde sammen? (se billede) som i kan se har jeg sat lampen til den brune og den blå lednning, men er ikke sikker på hvor den røde og blå ledning til højre skal hen, Jeg har tjekket og der løber strøm igennem dem. Håber i kan hjælpe! Mange hilsner Jonathan

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det ser forkert ud. Jeg vil tro at de 2 blå ledninger skal samles (sammen med den ene ledning til loftlampen), og så skal du sikkert have flyttet den anden ledning til din lampe fra den brune til den røde ledning i loftdåsen. Nu ligger der vel ikke flere ledninger bag loftdåsen der ikke er tilsluttet?


Søren O

hej...prøv at sætte de 2 blå ledninger sammen, de blå ledninger burde være nul ledninger, disse løber videre i din el installation og det er derfor at dine stikkontakter ikke virker.

Jeg vil gætter på at du har en krone afbryder til at tænde lyset, alså en afbryder med 2 knapper på...den ene tænder den røde ledning og den anden tænde den orange....

De blå skal sammen, men jeg synes der mangler en ledning. Når der er 2 blå så er der ofte 2 brune også.

Virker lampen som den skal ? altså tænd og sluk ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for alle svarene, prøver det lige af når jeg kommer hjem fra arbejde. Og ja lampen virker uden problemer  

Så er det sikkert bare at de blå skal sidde sammen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

tusind tak for hjælpen alle sammen, det var bare de to blå ledninger der skulle sættes sammen i en muffe  

Du skriver sættes sammen i muffe. Du har vel monteret dem sammen i den faste klemme der er i udtaget.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis