Max afkøling af fjernvarmevand.

Med muligheden for at dumme mig er her kun en høflig forespørgsel på nogle tanker jeg har gået med hver gang jeg har set ind i mit fjernvarme teknik skab.

I mit teknikskabet ser jeg et gulvvarmesystem på 14 kredse. Der er en alpha pumpe som startes via rumfølere når de forskellige rum kalder på varme. 

Mine tanker går på, jeg har en garage med gulvvarme, kan man ikke montere returen fra alle gulvvarme kredsende for på den måde at afkøle fjernvarmevandet mest muligt og derved opnå en “besparelse” min tilgang ligger på ca 73 grader og retur på 31 grader og jeg tænker at kunne udnytte den sidste varme inden jeg sender den retur? 

Mvh Tom.

(tænkt system)

(Som det er nu)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har faktisk en rigtig fin afkøling. Og den med retur igennem garage er der mange der " har opfundet"

Nu viser du ikke postnummer, og derved heller ikke forsynings selskab. Hos os bliver det ligesom de fleste steder afregnet efter hvor meget energi du tapper.

Altså antal m3 gennemløb x afkøling x med tiden. Så det er ikke direkte m3 men det afregnes som mWh Million watt timer. Kan sammenlignes med strømafregning der er i kWh 1000 watt timer.

Hvis det er tilfældet får du ingenting ud af den ekstra afkøling , andet end lun garage og større regning.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar 👌 

Jeg er i post nr. 9000 Aalborg og er m3 afregnet. Som jeg læser jeres svar betyder det vel at der vil være en lille gevinst i den form af endnu bederer afkøling af retur ik? 

Ved i om det lovligt at gøre sådan eller er man på tynd is?

Du har betalt fir den m3 der løber frem og sårer det op til dig at udnytte den så godt som du kan, så ikke ulovligt

Det er vist tynd is 

Jeg tror du det er på kanten af varmeforsyningens leverings betingelser.

Man betaler oftest et fast årlig bidrag ud over selve forbruget. I Ålborg kaldes dette effekt bidrag og er udregnet efter bolig BBR m2 som det er muligt at opvarme. ¨Så hvis du tager garagen med skal det anmeldes og du betaler "til tid og evighed" m2 bidrag for denne også. Der er noget med garager der har direkte adgang fra beboelse, allerede betaler 25 % af beboelses rum i investerings bidrag ( ved tilmelding ) Men effekt bidraget udregnes efter samme regler. 

Effekt bidraget er pt. 18,06 kr m2 og præcis det samme som forbrug nemlig 18,06 kr m3


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Tror faktisk også det er i uoverensstemmelser med fjernvarme forsyningen, trods det vil være en god måde at udnytte energien endnu bedere på.

Tak for info 👌 god dag 🤗

Fandt også ud af, at der tilnærmelsesvis INGEN penge var at spare, ved at fokusere på at få returvarmen længere ned. Vi får 1% i besparelse pr. grad vi er under 30 grader.... ligger på 27 grader, men det er bestemt ikke noget jeg bliver rig på  

Tror du har ret, men det piner mig nu alligevel lidt at sende god rumtemperatur vand retur.

Nå men, jeg læste også lidt op på forsyningens regler og som elmand skrev, bliver det et nyt spørgsmål hvis man tilslutter fjernvarme, om BBR og andre regler da det er en “garage” 🤓 

Min tanke på at vride lidt ekstra ud retur vand også lagt på hylden 🤗

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis