Forboring franske skruer

Jeg skal skrue 12x60 franske skruer i 75x150 mm. tagåse på stålspær.  Der skal forbores. Jeg kan se at der nogen steder står at man forborer med 2 str. bor, et for det glatte stykke og en anden dim. for gevindet. Lidt omstændigt, gør man også det i praksis?  Nogen der har erfaring med det?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er fordi det er nemmere at bore feks et 12 mm hul, hvis der er forboret 7-8 mm.


 

Som jeg forstår det, er det fordi de franske skruer er markant tykkere på delen tættest på hovedet hvor der ikke sidder skær.

Så borer man det yderste stykke af hullet op med et bor svarende til tykkelse på den glatte del, for ikke at flække træet.

Jeg tror dog det skal være en af de store brede skruer før det giver mening.


Elektronikteknikeren

Når det er i så kraftig træ så flækker det ikke. 2 - 3 klap med en god hammer og så skrue det sidste. Hvis du vil gøre lidt mere ud af det ( så du ikke slår dig på fingrene ) så borer du med en størrelse bor. Det er nok 8,5 - 9 mm Men skal du være præcis så måler du tykkelse på bolten IMELLEM skærene på gevind. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Neeeej - det med at klappe skruer i, er da noget som en "klaphat" har fundet på..  Gør dog tingene ordenligt!!

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Der findes bor specielt til formålet med to diametre, én til kernegevindet og en større til skaftet.

Hvis det er mange skruer kan det godt betale sig at løbe et sådant.


Annonce

Hvad gør man ved tagskruer ? ? Det er tyndere franske skruer.

Jeg har aldrig set en tømrer bore for ned i lægter.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

= dårlig tømrer
- han ville blive dømt "ude" hvis han skule lave noget for mig...  (hvilket også lige minder mig om, at jeg sjældent har "håndværkere" på matriklen.. )

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Helt sikkert en god idé at forbore. Ja jeg vil nærmest betegne det som umuligt at få en fransk skrue i hvis der ikke er forboret.

Jeg har altidboret med sneglebor, den store først, og bagefter den tynde. Eksempel på sneglebor: https://www.amazon.co.uk/Hakkin-230...B01G1IDXXK 

Tagskruer er noget helt andet end franske skruer og de behøver ikke forbores.

Der findes formentligt ingen komplette bor til dette formål, da dimensionerne og længderne varierer alt for meget.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Lige i dettte tilfælde - hvorfor ikke bruge (gennemgående) bræddebolte? Her er der tale om 75 mm tagåse, så bræddebolte 100 mm lange vil sikkert passe.


Søren O

"Franske skruer" skal forbores for gevind og for gennemgang - 2 størrelser.
Det er 2 arbejdsgange.
Kan man regne på sådan en konstruktion? Nej.

2 grunde hvorfor man ikke ser professionelle bruge franske skruer til trækonstruktioner. 


Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis