Nyt gulv på gammelt betonlag

Gravko
Gravko
Postnr: 2770
Gravko Gravko

Hej,

Jeg har lige hevet et gammelt strø gulv op, hvor der lå 75 mm. rockwool mellem strøerne.

Selve strøerne havde det fint, bortset fra der var knuste Knudsen kiler mange steder. Alt dernede var knas tørt. Gulvet er inde i midten at huset, bortset fra cirka 2 meter som fører ud til hoveddøren.

Umiddelbart er jeg ude i en svømmende gulvkonstruktion. Her vil jeg helst isolere så meget som muligt, men jeg har ikke tænkt mig at få banket op og gravet ud.

Min tanke er at købe Kingspan TF70, og her skulle jeg meget gerne kunne klemme 60 mm. ned i den nye konstruktion. I runde tal svarer isoleringsevnen jo så til cirka 120 mm. traditionel isolering.

Dog er der jo nogle tommelfinger regler omkring, hvor meget isolering man kan lægge oven på betondækket, før man risikerer at rende ind i kondensproblemer.

Mit spørgsmål til jer: Har I nogle gode bud på, hvor meget/hvor god en isolering jeg kan komme til at lægge ned, uden at komme i problemer med kondens under gulvet?

Jeg har INGEN idé om, hvor meget isolering der er under betondækket. Det er et hus fra start 70'erne og det fremgår ikke af tegningerne.

Udgangspunktet er lige nu at lægge et svømmende 14 mm. parketgulv, ovenpå indstøbt isolering. Hvis nu i siger til mig, at de 60 mm. Kingspan isolerer for godt, så vil jeg i stedet gå efter en Kingspan/EPS kombi og på den måde ramme noget der isolerer tilsvarende de 75 mm. rockwool der lå før.

Vil du være med? Log ind for at svare.