Døren er for stor til dørkarmen :(

hej alle,


Jeg står i den kattepine, at min dør netop er blevet afsyret, men har slået sig. Derfor kan den nu ikke lukkes. Jeg savner derfor nogle tips til hvordan den bedst kan justeres så den passer. Som I måske kan se på billederne er det 1-2 mm det drejer sig om. Min umiddelbare tanke er at jeg kan gøre den nedsænkning som hænglset sidder i dybere, så døren vil forskydes længere ind mod karmen der hvor hængslet er. Alternativt også høvle af selve døren i samme side, så døren ganske enkelt bliver smallere.


Hvad siger I til den fremgangsmåde? Eller har I bedre forslag?

Tak


Hængslet, som måske kan nedsænkes mere?


Døren går på karmen. Går ikke ud fra jeg kan høvle på denne kant, da håndtag og splitten sidder her... ?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kommer jo lidt an på om den også strammer i hængsel siden. Er der luft der kan hængsel bøjes, det flytter så dørpladen de mm bagud. Enten med en hængselretter, eller ramme den rette sted med en fladmejsel, efter at den/de er skruet af og lagt på et stærkt underlag. Det kan også gøres i skruestik.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Lad den blive godt og grundig tør , så passer den igen............

 Enig. Vent et par måneder her i den tørre periode, så kan det være problemet løser sig selv. Til gengæld kan det være, det kommer igen engang i eftersommeren, det vil så være tidspunktet, hvor du evt. må igang med tilpasningen.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"

Tak for svar. Den har ellers tørret i en uge, men det er ikke nok ?

En uge er ingenting, hvis træet har været gennemblødt. Hvis problemet stadig er der i april/maj ville jeg, som Erik foreslår, prøve med en hængselretter inden jeg finder høvlen frem. Se evt. på Yuotube, hvordan man bruger sådan én. Den koster et par hundrede kroner i de fleste byggemarkeder, men Biltema har én til 40-50 kr.


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Annonce

Et foto af dørens hængselside ville være rigtig godt.

Er der lige meget luft om ellers der er noget.

Måske kan der "hentes" lidt der.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Tak for jeres svar. Jeg tror der er lidt at hente i hængselsiden, men jeg lader den være et par måneder og ser om det hjælper.


Det var heldigt jeg lyttede til jeres råd. Døren går nu i

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis