Stof på loftet angrebet af mug

Hej LDS!


Jeg var loftet i går hvor jeg fandt min datters gamle gyngestol der er betrukket med stof. Der var hvide muglignende skær på den. 

Jeg har et uisoleret loftrum med direkte udsyn til tagpladerne. Ved udhængene i gavlene er der ventilationsspalter samt er der 3 ventilationsriste i to af tre gavle. 

Huset er 155m2 og er fra 1969.


Er det pga. årstiden at der er så fugtigt deroppe? Hvad kan jeg gøre ved det? Skal jeg åbne den sidste gavl og ventilere med riste deri eller hvad bør jeg gøre?


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er faktisk ikke nok med udluftning i gavle. Der skal være 1 cm sprække hele vejen i udhæng begge på husets langsider, samt tilsvarende ved rygning. 

Når det er sagt så vil der næsten altid forekomme lidt belægning på ting man har i sådan et uopvarmet rum. Der er meget skiftende temperaturer.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det skal du både se udefra og oppe på loftet. Har du udhængs brædder, eller lign skal der være 1 cm sprække. Ved tagsten kan det være bag tagrende. Men der skal ligeledes være 5 cm fra isolering og op til undertag / tagplader.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Af hvad jeg kunne læse mig foreskriver de en ventilationsspalte på 30 mm ved tagfod.

Men jeg har ikke noget undertag.


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Der skal være en udluftningareal  på i alt 1/500 del af bygningens areal. Det opnår man ved eternittag ved at have denne sprække i udhæng. Men for at luften ikke skal bremses af isolering skal der på det sted være de 50 mm sprække op til tagplader. Der må man godt tage bølgerne i tagplader med i beregning så hvis de giver samme areal som 25 mm sprække så skal der yderligere kun være 25 mm. Det gælder ikek ved tagsten.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Takker!


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Hej Erik, jeg har et opfølgende spørgsmål:

Hvad så hvis der ikke er nok luft, hvordan kan jeg så løse problemet? :-)


Vh


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

du kunne få en tømrer til at bore en række 50 mm huller i dit udhæng, hvori han monterer en lille rist eller tage det inderste brædt ned og montere et net på hele langsiden. Ialt skal du - på feks et hus på 135 kvm - under en halv kvm luft, men det er vigtigt der er passage forbi isolering og i begge sider af huset. Men fugt kommer du aldrig helt af med. 


 

Hej Uldal, der er luft nok i udhængsbrædderne. Jeg er mere interesseret i hvordanen evt. løsning kunne se ud hvis der ikke var nok mellem isolering og bølgeplader .


Og tak for svar


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Isoleringen må ikke røre eternitpladerne.


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis