Fugt under betontagsten og hvide belægninger på spær

Nu hvor det har regnet godt var jeg lige oppe og kigge på loftet. Der var flere steder hvor der kommer lidt fugt ind mellem vores tagsten, se billeder. Er det noget jeg bør gøre noget ved eller skal det bare ventileres væk igen? Det regner ikke ned på nogen måde.

Udover er nogle af spærene lidt hvide af noget der godt kunne minde om skimmel. Se billeder. Bør jeg være obs på det?

Der er 6 ventilationshuller i taget. Planlægger at sætte en ventil i hver af gavlene også. 


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Slet ingen der vil give deres besyv med?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Nu har du vel ikke tætnet ned imod tagfod. Der skal være mindst 1 cm sprække hele vejen på langs begge sider udgæng. Og lige så mange cm2 udluftning ved rygning. Isolering skal mindst være 5 cm fra taget hele vejen. Det er ikke den fugt du kan se på tagsten der er værst men der kommer altid fugt nede fra huset. Især hvis dampspærre en gennembrudt af f,eks, indbygnings spots.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej Elmand,

Tusind tak for dit svar. Huset er fra 1976 og vidst nok født med 200 mm på loftet. Af tidligere ejer (afdød enlig mand som har boet der siden det blev bygget) er der så lagt ekstra 100 mm på. Jeg har været opmærksom på om det gik op og lukkede hullet v. tagfod men kan se "lys" ved alle buer i tagsten, men det er måske ikke nok? Det lever i hvert fald ikke op til det du skriver. Spørgsmålet er så om jeg skal ud og skære isolering væk eller det kan klares med ventiler i gavlene?

Når jeg nu får styr på ventilationen af tagrummet, stopper mit problem så med den hvide belægning eller skal jeg have nogle fagmænd til at hjælpe mig? Forestiller mig at skimlen stopper med at gro når der bliver mere tørt?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Der er sådanne belægninger på masser af spær, og det kan kun leve i fugtige omgivelser. Får du mere luft derop så stopper det. Det sikre er at skære isolering skrå så der er luft gennemgang. Mon ikke du kan ligge på en stor plade, så isolering godt nok bliver trykket, men det retter sig op når din vægt fjernes.

Ellers skal du lægge en plade på 2 lægter. Den ene ende af lægter kan ligge på gangbro og den anden ende skal så have et stykke fladjern som er bukket så det let kan gå ind over lægte. 

Når jeg står oppe på mit loft glæder jeg mig over at der er "lidt træk" 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Umiddelbart tror jeg ikke det hvide du ser er skimmelsvampe, men kan være salte fra dine tagsten (jeg ser ofte dette).

Der er skimmelsvampe i alle tagrum, og man skal bare sørge for at vækstbetingelserne er dårlige, ved at ventilere godt og have en tæt dampspærre.

Kravene til ventilation i tagrum i dag er 1,5 cm luftspalte langs tagfod og rygning i hver side, men dog kan ventilationen i rygning helt eller delvist erstattes med ventilationsåbning i gavle.

Det der er vigtigt er at holde skimmelsvampene i tagrummet, så de ikke trænger ned i boligen, når der er undertryk (eksempeltvist ved brug af emhætte) eller trækker ned ved utætheder.

Annonce

Hej Orla og Elmand,

Tusind tak for jeres indlæg. Det har givet god stof til eftertanke og vigtigst af alt lidt ro i maven :-) Jeg vil hurtigst muligt sørge for noget mere ventilation lige meget hvad oppe på vores loft. Glædelig jul til jer begge og endnu en gang tak!


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hvis der altid er 2 pletter samme sted som på billedet er der vel noget galt med de 2 sten. Alt andet vil da være ulogisk.


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Ja. Jeg må finde noget at tætne det med. Ude fra vel?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Hej RasBo, har du fået løst dit problem? :-)


Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Hej Chrisves,

Nej men planlægger at få etableret noget mere ventilation gennem gavlene. Har du samme problem?


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis