Skifte stik på fryser?

Kan jeg klippe dette stik af og sætte et andet på uden problemer? 

Det er et stik til en fryser, hvor stikket ikke kan gå igennem lillebitte hul ind til strøm i skab 😉

Mvh Tina 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, men det vil ikke være lovligt, hvis stikket skal afmonteres for at flytte fryseren. En bedre løsning er at lave hullet større eller at få opsat en stikkontakt uden for skabet.

Hej Jens,

hvorfor vil det ikke være lovligt at klippe et kabel over og sætte et nyt stik på?


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Mener du ikke at garantien frafalder i stedet for?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 07-12-2018 19:16:35

Mener du ikke at garantien frafalder i stedet for?

 

jeg har direkte fået oplyst i en butik at hvis man klipper stikket så bortfalder garantien pga man laver en produkt ændring.

fx hvis man skifter schuko stik til det danske lk stik med jord, her skal der bruges : https://www.avxperten.dk/hybridstikprop/lk-hybridstikprop-16a.asp?gclid=EAIaIQobChMI9IL8kL2O3wIVCed3Ch22jwfDEAQYAiABEgK1zfD_BwE

Annonce

Hmmm... Jeg er ikke så bekymret for garanti, da fryseren allerede er 10 år gammel 😁

Men jord... Det troede jeg faktisk ikke der var in the first place, da der kun er to ben. Men den har da et hul også, som passer med sådan en adaptor. Sådan en har jeg godt nok aldrig brugt på den 😉 

Nå men hvilket stik er dette så og hvad skal det så? 😁

Altså udfordringen for dig er det lille hul i skabet.

Enten skal du lave hullet større i skabet (det ville jeg gøre) eller også skal du klippe ledningen og sætte en ny stikprop på. Du køber bare en almindelig stikprop og monterer. Uden jord eller med jord, alt efter hvad du har i din stikkontakt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Til jedirect det du har fået af vide totalt vrøvl og vås der kun kna komme fra en uden nogen som helst viden omkring el og dansk lovgivning som kommer før en enhver form for garanti på et produkt.

i stærkstrømsbekendtgørelsen står det i afsnit 6c kapitel 817.471.2: ”Beskyttelsesjorden fra stikkontakter med jord skal overføres til klasse I apparater. Der skal anvendes stikpropper med samme jordkontaktsystem som stikkontakten, eller der skal anvendes en egnet systemadapter. med andre passer den medfølgende stikprop ikke så SKALman udskifte denne så svaret er ganske klart det kan ikke gå ud over garantien.

Så JA JA JA man må altid udskifte en stikprop der passer til ens eget udtag uden at det går ud over garantien.


Nå men hvilket stik er dette så og hvad skal det så? 😁

 Det er et schuko stik hvor der ikke er jordforbindelse


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.

Lad os nu høre hvad Jens har at sige, det er da altid interessant at lytte til hvad andre har at sige.


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis