Troldtekt loft

Hej allesammen,


Jeg er igang med og sætte troldtekt loft op i et lille kontor. Der er sat forskalling op med 60cm mellemrum (midt til midt) og loftshøjden er justeret med justerskruer. 


Jeg har lavet den midterste række og er begyndt at arbejde ud til siderne. Jeg bøvler dog lidt med at få samlingerne til og mødes både i den ene og anden retning. Hvis den passer på langs så passer den ikke på tværs og omvendt. Hvad gør jeg forkert og hvad skal jeg være opmærksom på?

Det er få millimeter men set udvikler sig jo? Jo længere mam kommer. 


Håber i kan hjælpe. 


Mvh

Rasmus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Første række skal være sat meget lige op. Samlinger på tværs bør være forskudt 1/2 plade eller 1/4 plade, Så kan du ikke se få millimeter afvigelse der. Derfor skal du koncentrere dig om de langs gående. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej.

Få fat i en retholt, som du bore nogle huller i og skruer op der hvor du vil støde hele første række ind mod. (Altså med den ene side midt på midterste forskalling).

Derved får du et lige udgangspunkt at kører videre med.

Når du støder pladerne ind mod retholt eller sammen, så gør det lidt hårdt, så du er sikker på, at de sidder rigtigt.


HUSK!!: pladerne skal afklimatiserer i min. 10 dages tid - og gerne med affugter dagen før - da du ellers risikerer med garanti, at de trækker sig med tiden.



Mvh. Christian M
 

Det med afklimatiseringen er meget vigtigt for disse plader! Er de ikke afklimatiseret, vil der komme MEGET store sprækker ved alle samlingerne. Så er det bare forfra   


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Hej Christian,


Det lyder som en rigtig god ide. Men nu spørger jeg måske dumt, men hvordan sikre jeg at retholtet er lige? Altså at den er i en lige 90gradee vinkel ud fra væggen. 


Pladerne har står til tøring i værelset i en måned 😊


Du skal ikke være så nøje regnende med 90 grader ved væggen. Det er den lige linje der er vigtig.  Du kan også trække en snor så den er midt på forskalling, og lige langt afstand fra begge vægge i begge ender, så er du så tæt på man kan komme. 

Ellers må du prøve at tage en stor vinkel og holde på væggene, og se hvilken der er i vinkel og så bruge den som reference. Har du ikke det så kan en fabriksskåret skabs hylde bruges som erstatning for vinkel. Eller en af dine troldtekt plader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hjemme ved mig målte jeg midten i begge endevægge, så der eksempelvis var 2,34 m ud til hver side. Fra dét punkt målte jeg ud til til midten af den forskalling jeg ville starte på (de var selvfølgelig sat op med rigtige afstand, samt fordelt rigtigt).

Træk en kridtsnor på forskallingen, tog retholt og skruede op med 5-6 skruer, så kanten var lige på stregen.

Fandt ud af hvilken pladestørrelse jeg skulle bruge, således at jeg havde nogenlunde lige store i begge ender - samt så det gik op med rækkerne ved siden af, som er i forbandt.

Startede derefter med alle de hele plader. Da de var oppe skar jeg endepladerne. 

Af med retholt og kør der ud af.

Hold hele tiden øje med samlingerne på alle sider - og ret evt skævhed til. 

Der skal ikke andet en én mm skævhed, så kan det ses 


Mvh. Christian M
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis