Påfyldning af vand på gasfyr (Vaillant VU DK 182 E)

Hej med jer.

Vi er nybagte husejere af et ældre hus med et ældre gasfyr (Vaillant VU DK 182 E).

Det virker som om systemet ikke er gennemvarmt, så jeg tog et kig. I første omgang stod varme-niveauet på ca. 4 ud af 10, så jeg går ud fra at det svarer til sommerdrift. Det har jeg sat på 7 efter manualen.

Umiddelbart steg temperatur men faldt igen. Det ses, at vandtrykket er for lavt. Det ligger på 0,5 bar og manualet siger 1,5 bar.

Se vedhæftede billeder.

JEG KAN IKKE FINDE UD AF AT HÆLDE VAND PÅ SYSTEMET :-(

Er der nogen der kan hjælpe en "gasfyrs-rookie" ?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med den grønne slange? Har du prøvet at åbne ventilen i vinkelstykket hvor slangen er skruet på? Det kunne godt ligne en aftapnings- / påfyldningsventil. Derefter åbnes langsomt for vandhanen.


Søren O

Det sker der umiddelbart ikke noget ved. Jeg har prøvet at åbne og derefter skrue på vandhåndtaget. 

I manualen står der at der skal åbnes for servicehanerne og derefter bundhane.

Jeg er bare forvirret over hvad der er hvad, selvom der tegning (se billede)

Jeg ville prøve at skrue den grønne slange af oppe ved det blanke vinkelstykke, og lade vandet løbe ud i kloakken, for at sikre at der kommer vand der. Så ville jeg forsigtig prøve at dreje op for ventilen der sidder midt i vinkelstykket. Så skulle der gerne komme  vand ud og manometer vil falde yderligere lidt. 

Så skulle det være muligt at få vand på den vej, hvis du husker at åbne begge steder.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Vil sige som ev elmand.
Og så husk lige at når du har fyldt vand på, så pil slangen af...
Hvis du er rigtig uheldig (og slangen er monteret) at dine haner skulle fejle (eller ikke være helt tætte), kan du risikere at der løber "beskidt" varmevand ud i dit brugsvand, og det vil du ikke lave kaffe af, eller tage bad i   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Tak til jer begge. I må bære over med min manglende erfaring.

Ventilen i refererer til er umiddelbart forbundet med vandhanen til højre og ikke ind mod anlægget..... så jeg er lidt i vildrede for hvad der skal åbnes op for.

Tak for rådet PinkHenrik. Det giver god mening!

Annonce

Jamen går den grønne slange ikke fra vandhane og op til en vinkel ventil. 

Nu kan man jo ikke se hele den grønne slange på billedet men jeg går ud fra at det er den samme slange. .


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Så lykkedes det!

Jeg tændte for vandhanen som slangen sad ved, og skruede derefter på skruen (midt i billedet) så dens kærv flugtede med røret. Derefter steg trykket og jeg slukkede ved 1.5 bar.

Er usikker på at om skruen var den ventil du referede til, ev elmand? Jeg troede det var det røde håndtag, men det var ventil til vandhanen til højre.

Nej jeg skrev ventil på vinkel stykke, Søren O var endda lidt mere præcis omkring den grønne slange. 

Men det var rigtig godt at du fik det til at fungere. 

Tog det mere end 20-30 sekunder at fylde op Eller 4-5 sekunder ? ?


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja, jeg beklager min manglende forståelse ;-)
Sørens forslag var korrekt. Det tog nok et sted mellem 15-20 sekunder at gå fra 0.5 til 1.5 bar

Det er sidste er så rigtig godt. Havde det kun taget gnske få sekunder kunne det være tegn på en defekt trykekspansion. Men når det alliogevel tager noget tid, så er det nok almindelig vandmangel som kan opstå over lang tid. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis