Elektronisk glaslem med hydraulik.

Jeg er udfordret af en trappe til kælderen til mit hus, hvor der er fuld kælder. Med inspiration fra diverse glaslemme, man kan købe til vinkældre, tænkte jeg, det var en fin måde at få tilgang til sin kælder, og samtidig "gemme" en trappe til kælderen på en fin og lidt eksklusiv måde. 

Jeg kan konstatere, at det nu kan lade sig gøre at lave glas, man kan gå på, og med det i mente, vil jeg høre, om der er nogen, som har erfaringer med sådanne projekter. 

Der er producenter, som laver dem færdige, men de koster kassen, fordi de er kombineret med etablering af vinkældre, men går jeg på nettet og ser på, hvad elementerne koster isoleret set, finder jeg, der kan være en stor besparelse. 

Opgaven er en glaslem i gulvet med elektronisk hydraulik med mål på 2 x 1,3 m i aluramme, hvor glasset gerne må deles på midten så målet er 2 x 1m x 1,3m. Giver det mening ?

Her er et link til glas, også tænkte jeg, hvis man allierede sig med en tømrer eller snedker ?


https://www.glasbutikken.dk/shop/gulvglas-klart-26443p.html?gclid=EAIaIQobChMItpW6yNuJ3wIVRaoYCh2ktgQjEAAYAiAAEgIld_D_BwE


Vh

Legolas


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er vel sådan noget her du skal lave bare med glas? Svejs en ramme samme i noget vinkeljern og sæt nogle kraftige gasdæmpere på og så er du kørende :-)

Gasdæmpere er nok en bedre ide end elektriske vindues åbnere f.eks. 

Det vil være træls at være nede i kælder og strømmen går. ( HPFI slår fra eller der er udbrudt brand ) 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er sq stærkt det der. Er det hjemmegjort ? Flot og præcis. Hvad er dimensionerne ?

Billedet er bare noget jeg har fundet på nettet men viser meget godt at det ikke behøver være så avanceret.

prøv evt at se hos interglas.dk de har gulvglas som man kan gå på og de kan levere med stålrammer, https://www.interglas.dk/gulvglas_g...8_365.html

men vægten i sig selv er nu heller ikke ubetydelig, gulvglas som er sikkert at gå på starter ved 27 mm i tykkelse og har en vægt på ca. 67,5 kg, pr m2 ved 27 mm..

men du sikkert påi en større dimension så ved f.eks 41 mm er vægten lige lidt over 100 kg. pr. m2 så dvs den samlede vægt på din gulvlem kommer op i nærheden af 250 kg, så jo noget hydraulik skal der til

Annonce

Det kan måske også laves som en kombination af gasdæmpere og kontra vægt. Så skal kontravægt sidde op under loftet i kælder når der er lukket. og hænge lige ned når der er åbent. 

Jeg har lavet en gulvlem i en baggang hos min svoger. Den var støbt i beton, belagt med fliser som resten af baggang. Løftesystem var kontravægt, kæde og en elektrisk cylinder. ( spindel med motor. ) 

Det gik lidt langsomt at få den op, men det var ok. Huset er solgt for flere år siden, så jeg kender ikke status nu.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for info, men det lyder godt nok lidt tungt. Løsningen med enten gas eller hydraulik lyder spændende, også skylder jeg at sige, der er adgang til kælderen via kældertrappe udefra. 


Denne løsning skulle være som løsning for en åben kældertrappe, som kræver aflukke af hensyn til træk og kulde.

Men hvem skal jeg have fat i for at lave det praktiske. Er det en tømmer eller snedker og hvordan med jern/alu-ramme?

Jeg ville i første omgang tage fat i en smed, som kan lave jernrammen ( bedre til formålet end aluminium) og svejse rette beslag på.

Jeg tænker lige videre på mit forslag om kontravægt. Den kan så trækkes ned ( og lemmen løftes) med en Harald skrald trækspil

Selv om lågen kommer til at veje 500 kg. f.eks. Så er den hængslet i den ene side, og dermed skal der " kun " løftes 250 kg.  Og med modvægt kan dette reduceres tilsvarende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Linak på Als laver aktuatorer, der kan løfte en glasplade i dimensioner. På Fyn ligger en virksomhed, der laver hærdet glas til at gå på. Men hav den h e l t store tegnebog klar. Min svigerinde fik lavet vinkælder i sit sommerhus med det system, blot 1,20x1,00 . Men så var det naturligvis også med fjernbetjening.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis