Komfur, opvaske, vaskemaskine faser osv?

Lige et spørgsmål omkring el-installation. Her ses tilslutningen af komfuret i min lejlighed. Antager det er sat på 2 faser=400v. Kan det monteres kun på 1 fase?

Sagen er den, at jeg KUN har jord på dette stik i hele lejligheden, og jeg savner både vaske- og opvaskemaskine.

Må en elektriker lovligt sætte både en opvaske og vaskemaskine til samme fase? De skal ikke bruges samtidig, da jeg som regel vasker tøj om dagen og opvaske om aftnen - og ved jeg, at det ikke kan køre samtidigt, så planlægger jeg bare efter det.

Jeg spørger simpelthen fordi, jeg ikke vil til at købe hvidevarer i dyre domme for så at finde ud af, at de ikke kan tilsluttes.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan formentlig montere dit komfur på 2 faser, nul og jord. Den sidste fase bruger så til opvaskemaskine og vaskemaskine. De forbindes til den 3. fase samt nul og jord.


fase

Ja, det er rigtigt. 


fase

Det er sandsynligvis rigtigt. Men man bør altid måle efter, da man aldrig ved hvem der har forbundet kablet i den anden ende.

Skal lige siges, at jeg regner ikke med at tilslutte det selv, jeg gider simpelthen ikke rode i det mere. Der skal også trækkes kabel o.l. ville blot være sikker på det kan lade sig gøre.

Du behøver ikke at skifte om ved komfur tilslutning. Opvasker på en fase og vaskemaskine på en anden og så stadig lade komfuret køre på alle 3 faser. På den måde bruger den mindst på hver fase.

Det kan 16 A sikringer normalt nemt holde til, også selv om du vasker og laver lidt på komfuret samtidig. En smelte sikring skal kunne holde til 1,5 x mærkestrøm i 1 time. 

Der kan gå en sikring hvis du har fuld knald på komfur og samtidig kører opvasker eller vaskemaskine. Men hvem kan jonglere med vasketøj samtidig med ovn + 4 kogeplader hvor alle er på fuld blus.

Det har noget med sandsynlig samtidighed at gøre.

Og det er ikke livstruende hvis der skulle gå en sikring, bare skift den og lær at her gik grænsen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det giver god mening elmand - tak for det.

Mht. til de fire blus, en ovn og en vaskemaskine.. Altså vaskemaskinen og ovnen passer nærmest sig selv, og med en kokkeuddannelse i rygsækken, hvor jeg er vant til 8 blus, bliver et komfur hurtigt fyldt når jeg går i gang i køkkenet - men igen, så prøver jeg det en gang, og så er det jo bare at rette ind. Fandeme om jeg gider at vaske op   .

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis