12 V Relæ i mit hus

Hejsa nogle af jeg der kan fortælle mig hvordan jeg skifter mit 12 v relæ ud med et andet 12 v relæ... Det nye hedder A1 og 1 for oven og A2 og 2 forneden. Men hvordan kobler jeg de 3 ledninger til i toppen af det nye relæ? 

Se gerne billederne


Håber på noget hjælp


StorkeMix
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De to tynde ledninger er styrespændingen på 8V, så det er ligegyldigt, hvor du monterer dem, bare det er på a og b. Det samme gælder for ledninger til kontakten. Så hvis a og b er placeret på side på det ny relæ, som på det gamle, skal du bare placere ledningerne, som de er nu.


fase

A og b lægger i toppen. A i toppen og b i bunden på det nye relæ


StorkeMix

På billedet af relæ ses lidt utydelig at det er 8 volt relæ. Så du skal ikke have relæ i 12 v men en tilsvarende den gamle ( det er måske også 8 v ) . Det eneste du skal sikre dig er at de tynde styreledninger kommer i A1 og A2 

Og de 2 tykke du har øverst skal i samme klemme nemlig 1 øverst 

og så må der være en enlig der skal i 2 nederst

Jeg kan se at du tidligere har fået skiftet relæ til samme type som du nu har gang i, der kan du se princippet.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 05-12-2018 19:43:58

På billedet af relæ ses lidt utydelig at det er 8 volt relæ. Så du skal ikke have relæ i 12 v men en tilsvarende den gamle ( det er måske også 8 v ) . Det eneste du skal sikre dig er at de tynde styreledninger kommer i A1 og A2 

Og de 2 tykke du har øverst skal i samme klemme nemlig 1 øverst 

og så må der være en enlig der skal i 2 nederst

Jeg kan se at du tidligere har fået skiftet relæ til samme type som du nu har gang i, der kan du se princippet.

 Kan jeg godt sætte den blå og grå sammen? i 1 også den tynde styrestrøm i a1?


StorkeMix

Det er ikke helt tydelig, men de sidder da sammen nu så vidt jeg kan se. Så det skal de også igen. 

Og den tynde skal i A1 

Præcis som på relæet ved siden af. 

Men hvad gør den lille grå lus ( stump ledning ) den kobler tilsyneladende tænd ledning sammen på 2 relæer. På den måde kan begge relæer tænde 2 lamper, men det er måske også meningen.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis