Gulvvarme varmer ikke hjælp søges:(

Martinbci
Martinbci
Postnr:
Martinbci Martinbci

Hjælp:( gulvvarme virker ikke . Har prøvet alt . Koblet alt fra og til flere gange . Kan få varme i rørene når alt er koblet fra , se billede men varmer ikke gulve op 

Når jeg tænder pumpen skifter temperatur til ind og udløb 20grader selvom termostat står på max ?

Kan ikke forstå hvorfor ? 

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvad mener du med at temperaturen skifter 20o når du starter pumpen?

Når dit anlæg kører med tændt pumpe, hvad viser termometrene så?

Søren O
Martinbci
Martinbci
Postnr:
Martinbci Martinbci

Når pumpen tænder falder temperatur til 20grader og alle rør bliver kolde . Der bliver den . Når pumpen slukkes stiger temp igen . Forstår ikke hvorfor 

djaydjay
djaydjay
Postnr: 7200
djaydjay djaydjay

Tyder på din termostat har sat sig, så den ikke kan lukke nok nyt varmt vand ind i blandeshunten. Alternativt er der ikke nok flow på fremløbet hen til gulvvarmenshunten.

At temperaturene falder 20 grader vil i så tilfælde være naturligt nok, da der primært kun cirkuleres rundt med det vand, der er i gulvvarmekredsene, - der må dog være lidt flow af varmt vand ind shunten, da den kan stige til 40 grader, når pumpen slukkes.

Du skal så også være opmærksom på, at hvis det er gulve som har været uden varme i længere tid, så tager det lang tid at varme dem op igen 12-24 timer eller mere (formoder det er med varmeslanger i et betongulv).

Martinbci
Martinbci
Postnr:
Martinbci Martinbci

Tak for svar , ja det er beton gulv . Efter ombygning har systemet stået stille i 6måneder . Der er dog monteret nye slanger i mellemtiden . Hvad gør jeg for at løse det ? 

djaydjay
djaydjay
djaydjay djaydjay

Jeg kan ikke se termostaten på billedet, sidder den under/bag pumpen ?

Hvis det er en almindelig type, så tag termostathovedet af og masser stiften, ligesom man gør ved radiatortermostater, som har sat sig.

djaydjay
djaydjay
djaydjay djaydjay

Yes, af med den!!  - Men med forsigtighed, så du ikke knække det tynde metalrør hen til føleren. 

Hvor er føleren monteret (den anden ende af det tynde metalrør) ? - formoder den sidder ind i enden af øverste fordelerrør ?

Martinbci
Martinbci
Postnr:
Martinbci Martinbci

Forsøger men den vil ikke af 😫 . Kan ikke finde nogen lås på den termostat , tør ikke bruge kræfter så den knækker 

djaydjay
djaydjay
djaydjay djaydjay

Er der ikke en blank omløber lige under plastikhatten, - på mine sidder der en sådan som man løsner med fingrene.

Martinbci
Martinbci
Postnr:
Martinbci Martinbci

Tak det er gjort . Har tændt for pumpen og alt er iskoldt og temp er allerede faldet 10 grader  

djaydjay
djaydjay
djaydjay djaydjay

Har du masseret stiften ? - du skal kunne trykke den lidt ned, og så skal den fjedre op igen, - den bør nok have en vandring på 3-5mm.

Du må IKKE trække i stiften, slå istedet med en lille hammer små forsigtige slag. 

Har haft en radiatorventil, hvor jeg måtte slå i ca 5 min inden den gik løs og poppede 3 mm op, - så var der også frit gennemløb af varme.

Martinbci
Martinbci
Postnr:
Martinbci Martinbci

Det mystiske er at indløbs røret fra fyr til termostat var brand varmt inden jeg tændte pumpen. Nu er det koldt . Som om at pumpen giver besked til fyret at der ikke må komme varmt vand ind ? 

djaydjay
djaydjay
djaydjay djaydjay

Der er med 99,999% garanti ingen kommunikation mellem pumpe og fyr.

Vil du være med? Log ind for at svare.