"Opgradering" af styring til gulvvarme - så det kan blive smartere

Hej alle

Jeg er ny herinde, så bær lige over med mig hvis der er et eller andet jeg ikke har forstået.

Jeg har en plan om at jeg gerne vil have gjort min temperatur styring af hele huset smartere. Jeg har både gulvvarme og radiatorer rundt om i huset. Lige nu er jeg ved at prøve Tado af, og det er jeg ganske tilfreds med, men overvejer også om Netatmo kommer på tale istedet.

Radiatorene er, uanset hvad jeg vælger af produkt til at styre dem, forholdsvis ligetil, da det jo bare er et at installere en thermostat. 

Derimod er jeg er noget i tvivl om mit gulvvarme. Jeg ved intet om det, men er ret overbevist om, at jeg skal lave nogle ting op i den nuværende installation før end at det kan komme til at virke.

Som i kan se i dette album på sidste billede, så er min styring af gulvvarmen fuldstændig manuel med dumme thermostater.

https://imgur.com/a/sbqCep0

Er det korrekt forstået at jeg skal bytte disse ud med telestater også en eller anden styringsenhed ? Også kan jeg koble enten tados extension kit til dette, eller et tilsvarende fra Netatmo?

Og kan nogen evt. hjælpe med hvilke jeg skal vælge af telestater og styringsenhed eller hvis der er noget andet jeg misser ? :)

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv lige været i samme situation. En samlet styring af både gulvvarme og radiatorer. Jeg tænkte at jeg ville gå Danfoss Living Connect vejen da det system understøtter begge varmekilder og jeg startede også med at få det monteret på radiatorene sidste vinter og det har virket uden nogle problemer.

Lige nu har jeg dog skiftet det ud med et system fra Salus, da jeg synes at mulighederne er større og appen til telefonen virker bedre. Med Salus's system er det også muligt at styre det hele via en web browser.

En af grundene til at jeg også valgte at skifte er, at det er muligt at få vinduesensorer, så det er muligt at lukke automatisk for radiatorene når der luftes ud

peter4220 skrev den 04-12-2018 12:25:24

Jeg har selv lige været i samme situation. En samlet styring af både gulvvarme og radiatorer. Jeg tænkte at jeg ville gå Danfoss Living Connect vejen da det system understøtter begge varmekilder og jeg startede også med at få det monteret på radiatorene sidste vinter og det har virket uden nogle problemer.

Lige nu har jeg dog skiftet det ud med et system fra Salus, da jeg synes at mulighederne er større og appen til telefonen virker bedre. Med Salus's system er det også muligt at styre det hele via en web browser.

En af grundene til at jeg også valgte at skifte er, at det er muligt at få vinduesensorer, så det er muligt at lukke automatisk for radiatorene når der luftes ud

 Mit problem her er bare, at jeg ikke tror at betingelserne for overhovedet at kunne få smart styring af gulvvarmen, er på plads endnu. Når jeg kigger på systemerne som Tado og Netatmo er installationen af de trådløse thermostater til gulvvarme, forholdsvis ens, men i begge tilfælde nævnes der, at jeg skal sætte dem til min styreenhed. Men det er altså en enhed, der slet ikke forekommer i mit nuværende system. 


Så jeg skal lige have noget hjælp til at få det på plads inden jeg går videre 

Tilsyneladende har du 2 gulvvarme sløjfer begge med "simpel "  retur termostat. 

Det er en udmærket styring men det giver jo bare en jævn gulv temperatur. Ok hvis luften i rummet falder vil gulvet også afkøles mere og det skruer op.

 Du kan sikkert godt sætte ventiler på med telestater, og få det styret af elektrisk vej. Og på den måde lave noget "smart " med app o.s.v. 

Jeg formoder det er  beton gulv du har varmen i. Så kan man komme med alle de smarte styringer du vil, det hjælper ikke noget. Det er fordi gulvet har så meget materiale i sig at det tager 12 -24 timer før temperaturen er oppe igen efter "natsænkning" Det kan faktisk kun sænkes i forbindelse med at man er boirtrejst i over en uge, og det kunne man mene var rigelig lidt til at lave smarte løsninger. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 04-12-2018 12:52:27

Tilsyneladende har du 2 gulvvarme sløjfer begge med "simpel "  retur termostat. 

Det er en udmærket styring men det giver jo bare en jævn gulv temperatur. Ok hvis luften i rummet falder vil gulvet også afkøles mere og det skruer op.

 Du kan sikkert godt sætte ventiler på med telestater, og få det styret af elektrisk vej. Og på den måde lave noget "smart " med app o.s.v. 

Jeg formoder det er  beton gulv du har varmen i. Så kan man komme med alle de smarte styringer du vil, det hjælper ikke noget. Det er fordi gulvet har så meget materiale i sig at det tager 12 -24 timer før temperaturen er oppe igen efter "natsænkning" Det kan faktisk kun sænkes i forbindelse med at man er boirtrejst i over en uge, og det kunne man mene var rigelig lidt til at lave smarte løsninger. 

Det kan du have ret i Erik. Jeg tror dog alligevel at jeg gerne vil have det lavet "smart", selvom det måske bliver knapt så smart, men det er så for at jeg kan styre det fra min telefon. Vi er jævnligt væk fra huset i et par døgn af gangen, så kan faktisk godt se nytten i det, også selvom det måtte tage 12-24 timer om at ændre temperaturen :-)

Men for at jeg kan koble noget smart til det, mener du at jeg bare skal bytte de "dumme" thermostater ud med et par telestater også en styreenhed hvis jeg forstår dig korrekt? 

Har du nogle bud på noget jeg kan skifte det ud med af sådanne ting? Da jeg intet aner om hverken telestater, eller styreenheder og hvad der passer sammen med hinanden, eller mit system :-)

Grundlæggende så er svaret : NEJ, du kan ikke bare skifte ud med nogle telestater, for det er dit systems opbygning, slet ikke beregnet til.

Forudsætning for at bruge telestater er, at der er en blandeshunt hvor du kan regulere fremløbstemperaturen til dine kredse, - det har du ikke, og derfor vil brug af telestater medføre en ukontrolleret høj fremløbstemperatur.

Har du trægulve med gulvvarme, så er det bestemt ikke anbefalesværdigt, gulvet tåler det næppe. Har du kun fliser, ja så nøjes du nok med at brænde fusserne. Det vil helt sikkert ikke være "smart" og slet ikke spor økonomisk, i forhold til dit nuværende system.

Vil du have et system med telestater, ja så er du nødt til at få dit anlæg bygget om, så du får en rigtig gulvvarmeshunt med tilhørende ekstra cirkulationspumpe, som så også spiser lidt strøm. 

Annonce
djaydjay skrev den 04-12-2018 13:57:03

Grundlæggende så er svaret : NEJ, du kan ikke bare skifte ud med nogle telestater, for det er dit systems opbygning, slet ikke beregnet til.

Forudsætning for at bruge telestater er, at der er en blandeshunt hvor du kan regulere fremløbstemperaturen til dine kredse, - det har du ikke, og derfor vil brug af telestater medføre en ukontrolleret høj fremløbstemperatur.

Har du trægulve med gulvvarme, så er det bestemt ikke anbefalesværdigt, gulvet tåler det næppe. Har du kun fliser, ja så nøjes du nok med at brænde fusserne. Det vil helt sikkert ikke være "smart" og slet ikke spor økonomisk, i forhold til dit nuværende system.

Vil du have et system med telestater, ja så er du nødt til at få dit anlæg bygget om, så du får en rigtig gulvvarmeshunt med tilhørende ekstra cirkulationspumpe, som så også spiser lidt strøm. 

 Okay tak for svarene  Nu er det ikke fordi telestater som sådan er et must, det er bare hvad jeg har kunnet finde frem til at jeg skal bruge for at kunne bruge en styringsenhed.. Og sådan en er et must for at kunne bruge sådan nogle systemer som tado og netatmo til gulvvarme, så vidt jeg har forstået, kan du bekræfte om det er korrekt forstået ? Hvis der er en nemmere måde at koble netatmo og tado til mit gulvvarme system så sig endelig frem for jeg ved ikke noget om det 

Og ja, der hvor der er gulvvarme, er det udelukkende fliser, bare lige for at få det på plads :-)

Dit nuværende gulvvarmesystem uden en gulvvarmeshunt med tilhørende cirkulationspumpe, kan IKKE bruges sammen med nogen som helst automatisk styring.

Du har et manuelt system baseret på returtermostater, det kan IKKE ændres til noget automatisk styret uden ombygning til en nutidig gulvvarmeshunt. 

Okay tak for det! Så behøver jeg ihvertfald ikke at gå ud og invistere i hverken Tado eller Netatmo lige nu, da jeg skal have det andet på plads først.

Hvis jeg nu f.eks. invisterede i sådan noget her istedet:

https://www.vvsnetto.dk/produkt/danfoss-komplet-traadloes-gulvvarme-styring-inklusiv-pumpe-2-kredse/

.. vil jeg så først og fremmest kunne få det installeret i mit nuværende system, og vil det senere kunne bruges til Tado eller Netatmo styre gulvvarme? 

Formodentlig er svaret 2 gange ja, men jeg kender ikke resten af dit system og dets opbygning og jeg kender heller ikke specifik til til Tado og Netatmo.

Men du skal nok ikke forvente, at din eventuelle investering nogensinde vil tjene sig hjem i sparet varme. 

Altså jeg har oliefyr så det er forholdsvist dyrt, men du har nok ret i at det ikke lige bliver tjent hjem foreløbigt 🙂

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis