Skal en overtyksventil på varmtvandsbeholder dryppe så meget?

Hej

Vi fik skiftet vores varmtvandsbeholder fordi den gamle dryppede rigtigt meget. VVS'eren sagde at det var fordi den var helt kalket til. Problemet er så at den nye drypper lige så meget som den gamle og når jeg brokker mig over det får jeg at vide at sådan er det jo med varmtvandsbeholdere.

Kan i hjælpe mig med en professionel vurdering af om det er ok at den drypper så meget. Den er på 120 liter og bliver varmet op med fjernvarme. Videoen er optaget efter der er taget bad.

Mvh. Jens

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det en ny overtryksventil? Vores drypper ikke så meget, måske var det ventilen og ikke beholderen der var dårlig


 

Det er mere relevant om den stopper med at dryppe. Lige efter at der er tappet varmt vand er der kommet lige så meget koldt vand ind i den. Det udvider sig ved opvarmning og denne udvidelse skal undslippe igennem overtryksventil. Så 15 - 20 minutter efter bad skule det være varmet op og den skal stoppe med at dryppe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for de gode svar. 

Det er en ny ventil og jeg har fået at vide at den er blevet skiftet, vistnok til en med højere tryk end den oprindeligt installerede da jeg gjorde opmærksom på problemet.

Den dropper med at tryppe igen, men jeg har ikke lige timet det, er der en standard test man kan lave? Tænker f.eks. at aftappe 30l varmt vand og observere hvornår den starter med at dryppe, hvor længe, samt mængden af vand. 

Mvh. Jens

Så vidt jeg husker udvider 100 l vand sig ca. 1,5 liter ved 50o opvarmning. Vandet fra sikkerhedsventilen skal føres til afløb i samme rum, men det skal være muligt umiddelbart at se om sikkerhedsventilen drypper (virker).


Søren O

Der er nok en varme udvidelses kvotient for vand, men det er ikke så vigtig. Hvis den stopper igen er den tæt og det er det der er sagens kerne.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Prøv at slukke for fyret og vent 10 minutter - hvis den stadig løber så er der noget galt med ventilen.

Ok, så det lugter mere af dårlig rådgivning end af en fejl på anlægget.

Jeg har sat en stump haveslange på og ført den til et gulvafløb.

Tak igen for de gode svar.

Mvh. Jens

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis