Fugtstyret spjæld til centraludsugning

Hej...

Jeg har brug for et spjæld til mit badeværelse...

Jeg har centraludsugning i lejligheden og har nu et almindeligt justerbart udsugningsspjæld.

Men det irriterer mig grænsløst at udsugningen kører 24/7 og stjæler al min varme.. Jeg kan selvfølgelig skrue op og ned for spjældet men det er ret omsonst for jeg kan ikke nå fra gulvet og kræver mange omgange.

Jeg er i en søgning faldet over Exhausto EHV.

https://www.vvsfittings.dk/udsugningsarmatur-ehv-b-basic.html

Tror i at det vil virke hvis det bliver monteret på min central udsugning?

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er central udsugning så er der nok også genvex som sikre at du får udluftet og samtidig genbruger din varme.

Når du siger spjæld - mener du så ventilator ?

Thomas_Mygind skrev den 02-12-2018 20:37:30

Hvis der er central udsugning så er der nok også genvex som sikre at du får udluftet og samtidig genbruger din varme.

Når du siger spjæld - mener du så ventilator ?

 Der er nemlig ikke genveks... Så forsvandt mit varme ikke. 

Og nej jeg mener spjæld/ventil... Hjælper ikke at montere en ventilator i noget som suger som jeg vil have til at holde op med at suge når jeg ikke skal bruge det.

Prøv at søge på "Lindab motorspjæld"


Søren O
Søren O skrev den 02-12-2018 21:14:51

Prøv at søge på "Lindab motorspjæld"

 Klart en mulighed hvis det lille ikke virker... Kan dette spjæld bare kobles på lyskontakten således at det er åbent når lyset er tændt?

Det spjæld fra Exhausto kan tilsyneladende løse dit problem. Den har nogle faste stillinger på spjældpladen så dit daglige 24/7 udsugning bliver lidt eller meget reduceret. Så åbner det yderligere ved fugt påvirkning. Der er tilsyneladende ikke strøm til den så hvordan det virker ? ? 

Kilde  Exhausto.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-12-2018 21:52:23

Det spjæld fra Exhausto kan tilsyneladende løse dit problem. Den har nogle faste stillinger på spjældpladen så dit daglige 24/7 udsugning bliver lidt eller meget reduceret. Så åbner det yderligere ved fugt påvirkning. Der er tilsyneladende ikke strøm til den så hvordan det virker ? ? 

Kilde  Exhausto.

 Det kan vel kun virke som de gamle hygrometre med hestehår? 

Jeg så også helst en model med strøm til men kan simpelthen ikke finde noget som helst brugbart... Har prøvet at købe en dyrer model ventilator med spjæld men spjældet bliver bare suget op. 

Nu har jeg prøvet at bestille sådan et exhausto spjæld... Så må vi se om det virker...

Det skulle begynde at åbne allerede ved 40% hvilket jeg synes er meget lavt. Det måtte godt være ved 50 eller 55%. Men det kan også være at det fungerer fint.

Det jeg er bekymret for, er om det kan holde sig lukket.

Men når man googler det, er der en eller anden boligforening som har brugt det som energiforbedring... Det ligner på billederne samme type byggeri som det jeg bor i :-)

I installations vejledning ar der forklaring om at du skal måle suget i pascal, og igennem et skema fastlægge på hvilken trin du skal indstille den. Så får du de m3 suget ud du ønsker. Men med dit 1. oplæg er dit ønske nok tæt på 0 men pas på ikke at spare for meget på udsugning / varme. Det er der mange der har dårlig erfaring med i forbindelse med fugt skader.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 02-12-2018 22:04:16

I installations vejledning ar der forklaring om at du skal måle suget i pascal, og igennem et skema fastlægge på hvilken trin du skal indstille den. Så får du de m3 suget ud du ønsker. Men med dit 1. oplæg er dit ønske nok tæt på 0 men pas på ikke at spare for meget på udsugning / varme. Det er der mange der har dårlig erfaring med i forbindelse med fugt skader.

 Jeg havde forestillet mig at den kommer til at stå på 1... Den må jo også gerne lige tage lugten når man har været på bummelum 😉 Men som det er nu er skiven jo drejet så den tager damp og fugt når man har været i bad men den tager jo også varme de 23 andre timer i døgnet... Og foreningen vil ikke montere en styrring som kan skrue ned om natten f.eks...

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis