20 volt i mine 230(240) volts stikkontakter

I forbindelse med jeg satte en oplader fra min PC i en stikkontakt, forsvandt strømme på den pågældende gruppe. Når jeg måler på stikkontakterne på gruppen, er der kun 20 volt, normalt 230 volt

Er der nogen der kan hjælpe mig med, at give en forklaring på hvordan det kan gå til, at det kan gå fra 230 til 20 volt. Er det en en kontakt der er brændt af eller... mere til når jeg skal fejl søge på gruppen.

Det skal siges at mine stikkontanter er delt så der er nogen der er på 230 volt og andre på 20-21 volt. De kontakter på den pågældende gruppe, der normalt er på 20-21 volt, er på nuværende kun 10-12 volt. Der er ingen udfordringer på de øvrige grupper.

På forhånd tak for hjælpen.


7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det lyder som om der er sprungen en sikring...


Vi prøver igen, i morgen --

Det var også min første indskydelse, så sikringen er skiftet. Jeg har også prøvet at byttet den rundt med en sikring fra en anden gruppe uden held.

Der er i øjeblikket tilsluttet en syv armet julestage, der lyser svagt.

Så skal der måles hvor i installationen de 230V forsvinder. 

Er de tilstede før sikring / efter sikring ? ?



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har kun målet i stikkontakterne, så ved ikke om det forsvinder før eller efter sikringen. Det lyder som en opgave for en elektriker?

ev elmand skrev den 02-12-2018 20:12:06

Så skal der måles hvor i installationen de 230V forsvinder. 

Er de tilstede før sikring / efter sikring ? ?


  Enig - hvis der er flere grp. kunne man vel udelukke ?? og hvad med diverse samlinger i dåser, kontakter mv. ?? hvis strømmen render i serie med en forbrugskilde pga. af en dårlig forbindelse, vil det vel ændre spændingen også.


 

Annonce

Nu skrives der ikke om det er enfasede gruppe eller 3 fasede. Ved 3 fasede grupper kan det forekomme at strømmen kommer i serie med andre brugsgenstande og på den måde give underlige udsving. Især afbrydelse af nulleder er kritisk. Er det sikring ude i kabeskab der er gået vil man i alle installationer ofte kunne hæve og sænke spænding på fejl ramte lysgruppe ved at skrue op og ned ved komfur.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Takker, - altid godt  med et kompetent svar..  


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis