Anlæggelse af nyt terrændæk; Mere isolering eller flere sten?

Hej GDS

Jeg står overfor at skulle nedlægge krybekælder og anlægge betondæk med gulvvarme. Fra bunden af krybekælder til top af gulvbrædder, har jeg lige under 1000mm at gøre godt med.

Opbygget således:

150mm     Nøddesten
320mm     Jackon Super EPS 80
360mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Er prisen på sten- og isoleringslaget samlet cirka 28.400kr.
Alternativt kunne laget af nøddesten fordobles:

300mm     Nøddesten
265mm     Jackon Super EPS 80
265mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Groft overslag på sten og isolering er her 25.500kr.
Denne løsning er altså omkring 3.000kr billigere, men jeg skal så slæbe og udlægge 15 tons nøddesten ekstra hvilket jeg egentlig gerne vil undgå, da der er nok at lave på huset i forvejen.

Er der nogen grund til ikke at vælge den 'lette', men dyrere løsning?

Vil den tykkere isolering evt. sætte sig mere over tid kontra et tyndere lag?

Mit lommeuld siger mig at når langtidsholdbarheden (2%) angives til 24KPa => 0.244kg/cm3 og 12cm3 beton vejer cirka 0.030kg fåes en forventet deformation på under 0.3% over tid med et 12cm dæk. Stemmer det overens med virkeligheden?

 

På forhånd tak for hjælpen.


Hej GDS Jeg står overfor at skulle nedlægge... Vis hele indlægget
45 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Kant-isolering laves normalt som 5 cm tykt højtstillet flamingo hele vejen rundt om betondækket - til ca. 0-3 cm fra toppen af beton-laget. Dermed er betonlaget på 12-15 cm også lidt isoleret ud mod soklen.

Bare lige for at forstå :-)

Hvis man bruger nøddesten eller leca, skal man så ikke være opmærksom på hvad underlaget er? 

Jeg tænker, at hvis bunden af krybekælderen er beton, så går det fint. Men hvis underlaget er jord eller grus, kan stenene så ikke sætte sig med tiden ved at de mixes med underlaget?

Leca eller nøddesten skal vibreres (leca med et rionet ovenpå), men jeg er i hvert fald betænkelig ved 720 mm EPS 80 (jeg ville lægge en men højere trykstyrke).

Forøvrigt er et kapillarbrydende lag altid 150 mm, for at opfylde de byggetekniske krav i DK.

@orla EPS'en kan fungere som det 150mm kapillarbrydende lag. Men 720 mm EPS, så bliver der ikke nogen problemer her :-)

Både Sundolitt og Jackon siger god for tykkelsen af isoleringen. Sundolitt angiver en sætning på 4mm over 50år med en last på 200kg fladelaste ved en 12cm beton terrændæk på 2x320mm C80. Såfremt pladerne er ældre en to uger fra produktionsdato.


Hvis jeg nu smider lidt flere sten i bunden, så er jeg helt sikker, også hvis nu jeg senere får fugt/vand problemer.

150-180 mm     Nøddesten
320 mm     Jackon Super EPS 80
320 mm     Jackon Super EPS 80
120 mm     Betondæk
0.5 mm      Radonspærre
3 mm         Stødabsorberende skum
30 mm       Trægulv

Kan det betale sig at lave noget radonsug/udluftning gennem de gamle ventilationskanaler - eller skal de bare lukkes til?


Har lige tjekket hvad det betyder for isoleringsevnen at man bruger EPS som kapillarbrydende lag. Sundolitt angiver at hvis man lægger EPS direkte på fugtførende underlag, så skal man regne med at lambda for de nederste 75mm bliver 1,2 * lambda(normale). Dvs for S80 går lambda fra 0,038 til 0,046 w/mK. Kun for de nederste 75mm. Resten har stadig den normale isoleringsevne (lambda). 

Så det er ikke nogen stor pris at betale i isoleringsevne.

Endnu en gang tak for jeres feedback, her kommer en længere smørre.

Jeg har henover jul og nytår forsøgt at projektere mere detaljeret. Her løb jeg ind i et par detaljer jeg ikke brød mig om bl.a. fastgørelsen af det gamle plankegulv på betondækket (fuldlimning), desuden talte jeg til en julefrokost med en der havde fået lavet noget lignende med betondæk, 22mm spånplade og plankegulv.
 Han sagde at han ikke ville vælge den løsning igen da det reagerer alt for langsomt og ikke er til at få varmt nok - dette kan dog delvist skyldes isoleringsgraden af huset.

Så jeg tog et skridt tilbage og tænkte; Hvilke fordele er der egentlig ved et betondæk? Varmebuffer og trykudligning, ik? 

Har man fjernvarme og dermed en konstant varmetilførsel behøver man jo ikke den buffer beton giver. Og til alm. beboelse kan trykudligningen vel klares af et lag 22mm OSB/3 og plankegulvet tilsammen?

Der ligger desuden den bagside at jeg ikke kan komme til installationerne når alle er indstøbt i beton, så nedenstående tiltaler mig også på den baggrund.

Her er altså den nuværende plan:

150 mm     Nøddesten
275 mm     Jackon Super EPS 80
0.5 mm      Radonspærre, føres op ad mur og gemmes bag liste. (Så den ikke perforeres ved uheld, iflg. Jackon er denne placering ok)
275 mm     Jackon Super EPS 80 (Varmeslange kananer udskæres med varmekniv direkte heri)
2 mm         Stødabsorberende skum (Uldpap)
22 mm       OSB/3 (Grundet dets fugtegenskaber)
2 mm         Stødabsorberende skum (?)
30 mm       Plankegulv


Er dette helt tosset kontra betondækløsningen?

Det er i princippet ikke en helt tosset løsning. Den er kendt som en "let gulvkonstruktion" og hvis du søger på den, så finder du på på LDS og google masser af info om det. Se bl.a. http://www.sundolitt.dk/sundolitt/t...uden-beton

Du skal bare være opmærksom på at din isolering skal være af en hårdere type. Så ikke 80 men 150 eller 250. 

Endvidere, så er kravene til underlaget skrappere mht. afretning. Der skal bruges sand og det skal være afrettet med mindre tolerance end hvis der afsluttes med et betongulv.

Følg de anvisninger som din leverandør af isolering angiver. Så kan du gå til dem bagefter, hvis der er problemer.

Har selv lavet en lignende løsning til at fylde en krybekælder op. Brugte sand i bunden. Er meget tilfreds med den hurtige respons for varmen og gulvet ligger helt stabilt.

Hvordan vil du få varmen væk fra rørene - er det vha. varmefordelingsplader som ligger ovenpå Jackonpladerne?

Tænker at det måske kommer til at knirke ?!


En anden ting - hvis der er krydsfinerplade + plankegulv - så vil der ikke blive overført meget varme, da træ har en relativ god isoleringevne. Der er måske 4-5 cm træ - som svarer til ca. 2 cm flamingoplader.


Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis