Anlæggelse af nyt terrændæk; Mere isolering eller flere sten?

Hej GDS

Jeg står overfor at skulle nedlægge krybekælder og anlægge betondæk med gulvvarme. Fra bunden af krybekælder til top af gulvbrædder, har jeg lige under 1000mm at gøre godt med.

Opbygget således:

150mm     Nøddesten
320mm     Jackon Super EPS 80
360mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Er prisen på sten- og isoleringslaget samlet cirka 28.400kr.
Alternativt kunne laget af nøddesten fordobles:

300mm     Nøddesten
265mm     Jackon Super EPS 80
265mm     Jackon Super EPS 80
120mm     Betondæk
30mm       Trægulv

Groft overslag på sten og isolering er her 25.500kr.
Denne løsning er altså omkring 3.000kr billigere, men jeg skal så slæbe og udlægge 15 tons nøddesten ekstra hvilket jeg egentlig gerne vil undgå, da der er nok at lave på huset i forvejen.

Er der nogen grund til ikke at vælge den 'lette', men dyrere løsning?

Vil den tykkere isolering evt. sætte sig mere over tid kontra et tyndere lag?

Mit lommeuld siger mig at når langtidsholdbarheden (2%) angives til 24KPa => 0.244kg/cm3 og 12cm3 beton vejer cirka 0.030kg fåes en forventet deformation på under 0.3% over tid med et 12cm dæk. Stemmer det overens med virkeligheden?

 

På forhånd tak for hjælpen.


45 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kunne jo vælge at få blæst coatet leca ind i stedet for nøddesten og måske noget af polystyrenen.

Husk fugtspærren under trægulvet (+ radonspærre).

Hej Orla

Ja, du har ret. Dog syntes jeg prisen for coated letklinker er ret høj, omkring 1.000kr/m3 konta 300kr for sten leveret. Det bliver en merudgift på over 15.000kr for et lag på 30cm hvilket kan mærkes på pengepungen.

Jeg havde tænkt mig at lægge radonspærre langs kanten, da 10cm beton kan fungere som radonspærre. Beton kan naturligvis knække så det er måske en god idé at lægge over hele fladen?

/Gut

Med 60cm leca fåes en prisforskel på hhv. 22.000kr og 19.000kr hvis en m3 indblæst leca koster 1000kr.   

Nej, det vil jeg gøre i løbet af ugen og vende tilbage.

Har selv lagt noget tilsvarende. 

Hvis det var mig så ville jeg ligge 5-10 cm groft sand + 3x25cm Jackson/Styropor + 12 cm (beton incl slanger+rionet) + 3 cm afretning + trægulv.

Så er du fri for at slæbe så meget.

Husk 5 cm kantisolering.

Tak for input.

Hvorfor groft sand kontra småsten?  Vil småsten ikke dræne bedre?


Man siger at groft sand er kanpillærbrydende - ligesom små sten også er. Det er Lecanødder også. 

I praksis ville jeg alligevel ligge en 0.2 mm PE film oven på flamingoen - for at stoppe sprækker hvor Betonen kunne løbe ned i . Husk også at løfte rio-net nogle cm op med nogle klodser for at sikre bedre brudstyrke.

Sand er ikke kapillarbrydende, og der vil ske opfugtning af den nederste del af polystyrenen hvis der anvendes sand.

Ingen PE film ovenpå polystyrenen, da der så vil være 2 fugtspærrer i terrændækket, når der skal være en under trægulvet også.

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis