Hvordan skjuler jeg dette "jernspyd"?

Jeg har et jernspyd der holder et af mine spær fast. Dog sidder dette "spyd" (i mangel af bedre navn) monteret lidt ude på væggen. Der er ikke noget på den anden side af spæret der holder noget. 

Kan jeg udskifte den med noget andet? Spærret har et spænd på ca. 2 meter, og vi har fladt tag, så det er ikke noget vildt og voldsomt der braser ned, tænker jeg? 

Min umiddelbare tanke er at finde et TYKT vinkeljern og bruge på den side af spærret der p.t. er frit, afmontere spyddet, og derefter smide en vinkel på den anden side? 

Alternativt, hvordan skjuler jeg den nemmest? 





5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jernspyddet funktion er at forhindre at taget letter i stormvejr/orkan, - så hvis du vil erstatte det med noget andet, - så skal dette "andet" have en sikker forankring til enten fundament eller i hvert fald et godt stykke ned på muren.

Det nytter ikke noget, hvis det kun er fastgjort til det øverste af muren, da det så bare vil blive rykket med af i stormvejr. 

Tagets egen vægt er sandsynligvis for lille til at det ville blive liggende i stormvejr.

Tak for dit svar. Det havde jeg slet ikke tænkt på. Ved du hvad de hedder? 

Jeg tænker på om jeg kan montere en på modsatte side, som er Fræset ind i væggen? 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Nej, jeg ved ikke hvad de hedder, men det er vigtigt at du sikre en solid fastgørelse, da vindkræfterne ikke er at spøge med. Har set en nyrenoveret hel tagside blive løftet af pga utilstrækkelig fastgørelse.

Lidt svært at se på billedet, men måske du kunne skære fri i vægen, løsne "vindtræks stangen" hvor den er fastgjort i spæret, og få den banket nogle cm ind, og få den skruet forsvarligt fast på ny...


Vi prøver igen, i morgen --

Den kan sagtens sidde på samme måde, bare inde i en rille i uren og så muret / spartlet over bagefter. Det giver samme funktion.

Jeg vil faktisk tro at du kan lave rille bag den, save lidt i den rem der ligger over muren og så bare " tæske " den ind i rille. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også