LED blinker

Hej,

Jeg vil gerne skifte mine 20 W G4 halogen stifter om til LED i vores emhætte men jeg har et lille problem. Jeg har skiftet strømforsyning ud med en LED driver og de nye G4 LED stifter lyser også fint. Men nå jeg slukker for lyset på kontakten på emhætten, blinker pærerne ca. hver anden sekund ganske kort!!  Hvad kan der være galt??

Mvh Steen


12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Prøv at bytte rundt på ledningerne til driveren, på 230v siden. Hvis ikke det hjælper, kan du købe en lille kondensator som tager det.

Der er som sådan ikke noget galt, men led bruger så lidt at de kan køre på krybestrøm, som akkumuleres når de er slukket.


Elektronikteknikeren

Hej Gregeren tak for dit svar, driveren er en fra biltema https://www.biltema.dk/byggeri/elin...2000038013  Den til 59.90 kr

Den skal drive to 1,2 W LED stifter. 

Det hjælper ikke at bytte rundt på ledninger... 

Kan du forklare hvordan jeg sætter en kondensator på? Og hvor stor den skal være?


Du skal sætte denne på udgangen af din driver, hen over terminalerne:

https://www.greenline.dk/k/led-paerer/led-diverse/p/stojkondensator


Elektronikteknikeren

Har du prøvet at vende pæren i soklen?

Lyser de er stadig svagt hvis du slukker for gruppen til emhætten i tavlen?


Elektronikteknikeren

Det hjælper ikke at vende pæren. 

Hvis jeg slukker for gruppen er der ingen lys i pæren 🙂

Måske er du nød til at bruge en stk. gammel glødepære som en af dine pærer.

Det hjælper altså at slukke på gruppen, så det er altså ikke en “gratis energi ud af luften ting” Biltema har solgt dig 🥴. Men afbryderen i emhætten, afbryder den de 230 V til LED drriveren ? Ellers kan den måske bringes til det, hvis det allerede er tilfældet, eller for besværligt at etablere, kan du prøve at montere en 10 k ohm modstand paralelt med den omtalte kondensator, den må kunne “æde” det som driveren lækker. Hvis ikke : prøv en mindre mindre modstand, 1 k ohm feks. Det giver så et tab på 144 mW; men prøv nu først med den store.


"Hvis du laver arbejdet ordentligt første gang, behøver du ikke lave det om"

Nu har jeg prøvet at monterer modstande og det hjælper heller ikke... Tror jeg må nøjes med mine 20w halogen stifter🙂

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis