Rystepudser vs båndsliber

Hej

Jeg skal slibe mange fyrtræ's hylder i målene 30x200 cm. De skal have olie bagefter.

Hvad er hurtigst/bedst en rystepudser eller båndsliber?


Frederik
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Båndsliberen er mere kraftfuld, og kan typisk tage bånd med grovere sandpapir.
Men det kræver noget træning at bruge en båndsliber, specielt på kanterne kan den være for aggressiv, og et enkelt vip med hånden kan betyde at den "graver" sig ned i overfladen.
Jeg ville nok bruge en kombination af en båndsliber til det grove og en excentersliber til det finere slibearbejde, og så endelig en god gammel kork håndklods til det alle sidste   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Er meget enig med PinkHenrik angående båndpudsere.

Dog har jeg stort set sendt min rystepudser på pension efter jeg hovedsageligt bruger excentersliberne. De er på alle måder langt mere handy og giver præcist den overflade jeg ønsker.

Olie på hylder er nok ikke det mest praktiske. Det er lettere og hurtigere at tørre støv af en glat overflade. Olien kan desuden skade bøger og andet papir.

Jeg vil anbefale lak til hylder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Kan kun melde mig i koret   

Bruger aldrig min rystepudser, men udelukkende excentersliber til finere opgaver.


Har en håndbåndpudser, men bruger den kun til grovere ting.,


Vi prøver igen, i morgen --

Olie på hylder er nok ikke det mest praktiske. Det er lettere og hurtigere at tørre støv af en glat overflade. Olien kan desuden skade bøger og andet papir.

Jeg vil anbefale lak til hylder.

Hvis der vælges en hærdende olie, giver det en glat overflade som ikke skader bøger mm.
Fx. en olie beregnet til køkkenbordplader. 

 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Mig bekendt findes kun Tru-oil som hærdende olie der ikke skader papir, men det koster det grønne ud af sokkerne til større opgaver som hylder.

Intierørlak er lagt billigere og mere robust.

Olie til køkkenbordplader vil skade papir. Det er kun et spørgsmål om eksponering over tid. 

Bemærk at Tru-oil og køkkenbordsolier er to vidt forskellige produkter som hærder forskelligt grundet anvendelse og påvirkning.

Bemærk også at bøger er trykt for forskelligt syreresistent papir der ikke er foreneligt med olie til træ. Der findes ingen standard for papir til bogtryk, men som hovedregel anvendes den billigste med højt indhold af cellulose fra nåletræ til forskel til eksempelvis den lys- og syreresistente der er fremstillet af brugte bomuldsklude. 

Olie og papir har altid i slutprocessen i den grafiske branche skulle holdes adskildt. 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Jeg takker for alle svarene, jeg tror jeg køber en excentersliber så :-)

Med hensyn til olien så har jeg muligvis ikke forklaret mig godt nok. Jeg sliber hylderne først i korn 180, og så får de en trip trap køkkenbordsolie så de får en anden farve og holder bedre :-)


Frederik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis