Ventilationssystem i etageejendom vs. pelsdyrsallergi

Hej alle,

Min datter lejer i øjeblikket en ejerlejlighed i et nybyggeri fra 2017. I komplekset er der 12 lejligheder som deler ventilationssystem. Desværre er min datter begyndt at opleve allergiske symptomer, når hun opholder sig i sin lejlighed.  Hun lider af allergi over for hunde og katte, som det er tilladt at holde i ejendommen. 

Vi har en mistanke om, at ventilationssystemet spreder allergener til min datters lejlighed, som er beliggende i stueplan, mens de to lejligheder, hvor der bor hunde, er beliggende på anden sal. Vi mistænker ventilationssystemet, fordi min datter kun oplever symptomer inde i sin lejlighed. Samtidig er hundene aldrig i nærheden af hendes dør eller repos på grund af bygningens indretning.

Er der nogen, som kan hjælpe med at vurdere, om ventilationssystemet kan være årsagen til min datters gener, herunder om andre har hørt om en ligende problematik med sådanne anlæg? Og samtidig er jeg interesseret i at høre, om der kan findes en løsning på dette som ikke medfører, at min datter skal flytte. Kunne man fx skifte til filtrer, der kan bremse pelsdyrsallergener? 

Hej alle, Min datter lejer i øjeblikket en... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
christiannielsen skrev den 13-01-2019 20:01:03

Måske er afkast for tæt på indsugningen

 Det er jeg i gang med at undersøge. Men kan sådan en fejl virkelig ske i et nybyggeri fra 2017?

Det kan godt, men nok ikke så sandsynligt. Derimod mener jeg det er mere usandsynligt at der er forbindelse mellem lejlighedernes indblæsning og udsugning. Jeg tror ikke luften bliver blandet inden for murene. 

Decentrale anlæg kan godt dele hovedkanaler (indsugning og afkast).

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 13-01-2019 20:28:10

Det kan godt, men nok ikke så sandsynligt. Derimod mener jeg det er mere usandsynligt at der er forbindelse mellem lejlighedernes indblæsning og udsugning. Jeg tror ikke luften bliver blandet inden for murene. 

Decentrale anlæg kan godt dele hovedkanaler (indsugning og afkast).

Forstår jeg dit indlæg rigtigt, når jeg skriver, at du tror, at der er forbindelse mellem lejlighedernes indblæsning og udsugning, og at det foregår inde i bygningen?

nej det modsatte

jeg tror mere på orlas teori om undertryk i din lejlighed der suger fra den nabo hvor der er pelsdyr

eller oss har det intet med ventilationen at gøre, men noget stadig ukendt.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 13-01-2019 20:43:10

nej det modsatte

jeg tror mere på orlas teori om undertryk i din lejlighed der suger fra den nabo hvor der er pelsdyr

eller oss har det intet med ventilationen at gøre, men noget stadig ukendt.

 Okay, nu forstår jeg, tak. Hvis undertryk skulle vise sig at være tilfældet, hvordan afhjælpes det problem?

Annonce

Så skal dit anlæg indreguleres påny.

Har du rørt ved ventilerne?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
christiannielsen skrev den 13-01-2019 20:52:08

Så skal dit anlæg indreguleres påny.

Har du rørt ved ventilerne?

 Altså, de indtag der er placeret i rummene i lejligheden? Dem har jeg aldrig rørt.

Hvis det er undertryk i din lejlighed er det en indregulering der er behov for, men jeg har en fornemmelse af, at der er utætheder til nabolejlighederne, og det er selvfølgelig specialviden der skal anvendes her, men du kunne jo undersøge ved bygningsmyndighederne om der er foretaget tæthedsprøvning (blowerDoor test) specifikt af din lejlighed.

Opdatering:

Det har vist sig, at det ikke kun er min datters lejlighed, der er ramt af problemer med spredning af madlugt. Det sker også i flere af de andre lejligheder. Min tanke er, at hvis der spredes madlugt, kan der vel også bliv spredt allergener fra hunden?



Det vil jeg erklære mig enig i. Dog ikke hår. Jeg ved ikke hvor store allergipartikler fra dyr er.

Tjek hvor indsugning er placeret ift afkast.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis