Ventilationssystem i etageejendom vs. pelsdyrsallergi

Hej alle,

Min datter lejer i øjeblikket en ejerlejlighed i et nybyggeri fra 2017. I komplekset er der 12 lejligheder som deler ventilationssystem. Desværre er min datter begyndt at opleve allergiske symptomer, når hun opholder sig i sin lejlighed.  Hun lider af allergi over for hunde og katte, som det er tilladt at holde i ejendommen. 

Vi har en mistanke om, at ventilationssystemet spreder allergener til min datters lejlighed, som er beliggende i stueplan, mens de to lejligheder, hvor der bor hunde, er beliggende på anden sal. Vi mistænker ventilationssystemet, fordi min datter kun oplever symptomer inde i sin lejlighed. Samtidig er hundene aldrig i nærheden af hendes dør eller repos på grund af bygningens indretning.

Er der nogen, som kan hjælpe med at vurdere, om ventilationssystemet kan være årsagen til min datters gener, herunder om andre har hørt om en ligende problematik med sådanne anlæg? Og samtidig er jeg interesseret i at høre, om der kan findes en løsning på dette som ikke medfører, at min datter skal flytte. Kunne man fx skifte til filtrer, der kan bremse pelsdyrsallergener? 

Hej alle, Min datter lejer i øjeblikket en... Vis hele indlægget
59 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En lille opdatering:

Desværre oplever min datter stadig allergiske reaktioner, når hun opholder sig i lejligheden. Lægen har bekræftet, at symptomerne flugter med hendes allergi over for pelsdyr. Derfor er hun nu midlertidig flyttet hjem til os, hvorefter hendes allergisymptomer ophørte.

Jeg har fundet ud af, at lejligheden anvender et decentralt ventilationsanlæg. Jeg har skiftet de to filtre i anlægget, der er placeret i lejlighedens teknikrun. Desvære har det ikke afhjulpet min datters symptomer. Endvidere har vi alle i ejendommen bemærket, at madlugt spredes rundt i leljighederne. Hvordan er det muligt med decentrenale ventilationsanlæg? Derfor mistænker jeg stadig, at allergener fra hunden på 2. sal bliver spredt til min datters lejlighed.

Omkring reduktion af allergener fra luft - så kan man købe filtre som reducere mængden til næsten ingenting.

Vil dog mene at man skal have styr på ventilationen, så det ikke er muligt at fremføres luft fra andre lejligheder. Derfor bør man heller ikke kunne lugte mad fra de andre lejligheder. Tænk hvis det var røg (brand) som blev spredt fra de andre lejligheder - det er ikke acceptabelt.

Prøv at forhør dig om ventilationen virker efter hensigten og om hvem som har lavet ventilationen.

Thomas_Mygind skrev den 16-12-2018 18:21:43

Omkring reduktion af allergener fra luft - så kan man købe filtre som reducere mængden til næsten ingenting.

Vil dog mene at man skal have styr på ventilationen, så det ikke er muligt at fremføres luft fra andre lejligheder. Derfor bør man heller ikke kunne lugte mad fra de andre lejligheder. Tænk hvis det var røg (brand) som blev spredt fra de andre lejligheder - det er ikke acceptabelt.

Prøv at forhør dig om ventilationen virker efter hensigten og om hvem som har lavet ventilationen.

 Jeg er meget enig. Kan du se noget om, hvordan det kan lade sig gøre, at der sker spredning af lugt, når alle lejligheder har decentrale anlæg og altså et aggregat i hver lejlighed?

Der må være nogle trykforskelle som ikke er korrekt sat på ventilationsanlægget - så luften transporteres de forkerte retninger.

Hvad siger viceværten - eller er der en anden som har lavet kvalitetscheck af ventialationen efter installation ?

Akjeldsen er måske inde på noget, når han taler om kortslutning af indtag og afkast.

Det burde kunne bekræftes, oppe på taget, som Akjeldsen skriver, med en minimum afstand på 4 meter. De 4 meter gælder, mig bekendt, for enfamiliehuse, måske der er krav om større afstand for lejlighedskompleks, da der her er tale om større luftmængder. Anlæggene kan godt være decentrale, på fælles indtag og afkast. 

En uheldig vindretning, og for kort afstand er måske årsag til madlugten.

Har selv god erfaring med F7 pollenfilter, for høfeber, om det også kan tage hund og kat allergi skal være usagt.

Annonce
Thomas_Mygind skrev den 16-12-2018 19:26:24

Der må være nogle trykforskelle som ikke er korrekt sat på ventilationsanlægget - så luften transporteres de forkerte retninger.

Hvad siger viceværten - eller er der en anden som har lavet kvalitetscheck af ventialationen efter installation ?

 Formanden i ejerforeningen har oplyst, at der har været problemer med ventilationsanlægget, som medførte lugtgener i lejlighederne. Ifølge ham skulle det dog være løst. Det var også i den forbindelse, at der blev leveret nye filtre, som jeg har monteret i agregattet i teknikrummet. Men altså ingen forbedring at spore hos min datter. Vi har også gjort rent i lejligheden og kan bekræfte, at der aldrig har været dyr i hendes lejemål.

GSH skrev den 16-12-2018 19:34:24

Akjeldsen er måske inde på noget, når han taler om kortslutning af indtag og afkast.

Det burde kunne bekræftes, oppe på taget, som Akjeldsen skriver, med en minimum afstand på 4 meter. De 4 meter gælder, mig bekendt, for enfamiliehuse, måske der er krav om større afstand for lejlighedskompleks, da der her er tale om større luftmængder. Anlæggene kan godt være decentrale, på fælles indtag og afkast. 

En uheldig vindretning, og for kort afstand er måske årsag til madlugten.

Har selv god erfaring med F7 pollenfilter, for høfeber, om det også kan tage hund og kat allergi skal være usagt.

 Jeg vil tro, at der både at fælles indtag og afkast. Kan det være årsagen til, at der spredes allergener fra en bolig til en anden?

Jeg er blevet meget overrasket over, at dette kan finde sted, og det indskrænker min datters ( og måske andre pelsdyrsallergigikers) boligmuligheder, men heldigvis findes der ejerforeninger, hvor husdyr er forbudt. Vi havde bare ikke forestillet os, at det ville være et problem i dette tilfælde, da bygningen er fra 2017 og forsynet med moderne ventiationsinstallationer.

Der er stor forskel på filtre, så hvis du bare kar monteret et almindeligt emhættefilter er det slet ikke nok. Med et pollenfilter,  som GSH skriver, har i nok en chance for at løse problemet.


Søren O

Når nu det er et decentralt anlæg , har du da mulighed for at slukke anlægget i en periode? Er der et betjeningspanel? Ellers skal anlægget gerne have sin gruppe i eltavlen, som du kan prøve at slå fra.

AKjeldsen skrev den 16-12-2018 21:06:05

Når nu det er et decentralt anlæg , har du da mulighed for at slukke anlægget i en periode? Er der et betjeningspanel? Ellers skal anlægget gerne have sin gruppe i eltavlen, som du kan prøve at slå fra.

 

Vi har en "fjernbetjening", der kan sætte anlægget i forskellige tilstande, men som jeg husker det, kan vi ikke slukke helt for anlægget. Jeg tjekker gruppetavlen.

Der er yderligere 39 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis