Hvad gør denne knap på vores gasfyr? Valliant vc dk 180 E H

Hej

Vi har købt et hus fra 1994, hvor der er installeret en Valliant VC DK 180 E H gasfyr.

Jeg oplever at temperaturen i huset falder voldsomt når der blæser og er koldt udenfor, og selv om radiatorene i hele huset står på fuld styrke, så bliver de aldrig rigtigt varme. De er kun svagt lunkne. Vi har brændende varmt vand i hanen, men ikke i radiatorene.
Jeg har så opdaget en knap i gasfyret som jeg har slået fra "normaldrift" over til "måleopretation" (hvis google translate oversætter korrekt). Når gasfyret står med indstillingen "måleoperation" så virker pludselig alle radiatorene igen, og der bliver varmt og dejligt at bo i huset.

Er der nogen der ved hvad denne knap er til, og kan der ske noget ved at jeg har den i denne indstilling? Har vedhæftet nogle billeder. 

P.S. Målevinduet for fremløbstemperaturen er gået i stykker, derfor står denne på 0.

Redigeret: Jeg antager at når den er trykket ind i toppen, hvor "0" ikke er synligt, så er den i "måleoperations" indstilling, og når den er trykket ned i bunden, hvor man kan se "0" på toppen af knappen, så er den i "normaldrift" (se skitse). Dog kan jeg godt komme i tvivl om det er sådan man skal læse instruktionen.


22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Umiddelbart ville jeg antage at det er lige omvendt, så du nu har fået slået Normaldrift til.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

Baseret på hvad der sker med varmen i huset, vil jeg også tro det, men jeg bliver lidt hylet ud af den af deres tegnforklaring over og under selve knappen. Som jeg viser med min skitse, så giver deres forklaring ikke rigtig mening i mit hoved (?)

Som det ses her, så (efter mit hovede) står den her på "Normalbetrieb". Eller er jeg helt gal på den?

Jeg synes det tyder på at du har udeføler der ikke virker som den skal.  Denne knap mener jeg er til service folk, så de kan få gang i fyret uanset udetemperatur m.m. Så jeg tror du slår vejr kompenseringen fra og får det dejlig varmt. 

Så kunne du måske drosle ned på termostat, så du har godt varmt vand i haner og ikke "brændende varmt"

Deler man det tyske ord op bliver det måske mere tydelig 

Mess => måle

Betrieb => drift


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Når du kan se O er afbryderen i normaldrift stilling. Afbryderen er så trykket ind forneden. Når O ikke kan ses er afbryderen i målestilling.


fase
Annonce

Det kunne jo også være at du "blot" skulle regulere din udetemperaturstyring, så du får lidt højere fremløbstemperatur.


Søren O
ev elmand skrev den 29-11-2018 15:46:32

Jeg synes det tyder på at du har udeføler der ikke virker som den skal.  Denne knap mener jeg er til service folk, så de kan få gang i fyret uanset udetemperatur m.m. Så jeg tror du slår vejr kompenseringen fra og får det dejlig varmt. 

Så kunne du måske drosle ned på termostat, så du har godt varmt vand i haner og ikke "brændende varmt"

Deler man det tyske ord op bliver det måske mere tydelig 

Mess => måle

Betrieb => drift

Hej, og tak for dit svar elmand.

Vi har, mig bekendt, ingen udemåler. Så avanceret er den gasfyr ikke. Det er en ældre model (som man nok kan diskutere om vi bør udskifte alligevel) og der findes ingenting digitalt koblet til fyret. Jeg tænker også det har noget med servicen at gøre, i og med at den hedder "normal..." og "måle...". Jeg kan bare ikke finde ud af hvad hvilken indstilling den skal stå på, for at være det ene eller det andet. Efter et døgn mere med testing, kan jeg så sige at hvis knappen står trykket ind i bunden, så slår alle radiatorer fra, og vi har ingen varme i huset. Når jeg så trykker den ind i toppen, så virker alle radiatorer og gulvarme præcis som det skal, og huset holder 21 grader i alle værelser, som jeg har indstillet radiatorene til. Men jeg er stadig usikker på hvad den knap gør, ud over at det måske har noget med service at gøre.

S. Fabrin skrev den 29-11-2018 15:57:24

Når du kan se O er afbryderen i normaldrift stilling. Afbryderen er så trykket ind forneden. Når O ikke kan ses er afbryderen i målestilling.

Hej, og tak for dit svar S.Fabrin.

 Det var også min første indskydelse, men nu har jeg testet det i et døgn mere, og hvis knappen står trykket ind i bunden, og jeg kan se O, så slår alle radiatorer fra, og vi har ingen varme i huset. Når jeg så trykker den ind i toppen, og jeg ikke kan se O, så virker alle radiatorer og gulvarme præcis som det skal, og huset holder 21 grader i alle værelser, som jeg har indstillet radiatorene til. 

Søren O skrev den 29-11-2018 17:44:16

Det kunne jo også være at du "blot" skulle regulere din udetemperaturstyring, så du får lidt højere fremløbstemperatur.

 Hej, og tak for dit svar Søren O

Vi har, mig bekendt, inden udetemperatur føler, og det eneste jeg kan regulere er fremløbstemperaturen. Fremløbstemperaturen har 3 indstillinger. 1. overgang, 2. almindelig koldt, og 3. ualmindelig koldt.

Jeg har prøvet alle 3, når knappen har stået i begge positioner. Når knappen er trykket ind i bunden, så sker der ingenting med temperaturen, uanset hvad jeg gør. Ingen radiatorer eller gulvvarmer virker. Når den er trykket ind i toppen, så virker varmen igen, men da jeg har smarte radiatortermostater, så kompenserer disse for fremløbstemperaturen. Det vil sige har har sat radiatoren til at give 21 grader i huset, og radiatoren stiller sig således at der er 21 i huset, uanset hvor høj fremløbstemperaturen er.

Du har vel ikke en shuntventil siddende i din gaskedel, så du kan regulere fremløbstemperaturen til dine radiatorer. Det er en ventil der går 3 rør til, og så en form for reguleringsenhed, evd et "drejehåndtag" på selve ventilen.


Søren O
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis