Dampspærre gået løs mellem loft og gulv - kan den reddes?

Kære L-D-S'ere

Jeg er rimelig ny husejer, og har flere gange fundet god hjælp til småreperationer her på siden. Hold op hvor er det fedt, at der findes et sted man kan gå hen, når man nu - som mig - næsten intet ved om hus og håndværk.

Jeg har et problem, og jeg håber I kan hjælpe mig - jeg har sat lidt forhistorie ind nederst i posten her.

Huset er i 1½ etage og fra 2001. I underetagen har vi her - efter det er blevet koldt og blæset oplevet, at der mærkbart trækker. Når vinden står ind på siden af huset daler temperaturen i vores opholdsstue og særligt i en mindre stue/kontor der ligger i forlængelse af stuen. I går registrerede vores termometer 13 grader (!) i den lille stue og her til morges kun 17 grader i opholdsstuen - og det på trods af, at gulvvarmen altså kører. Det har ikke været muligt for os at opvarme nogen steder i underetagen til over 19 grader den sidste uge. Det er enormt ubehageligt - særligt fordi det trækker. 

Jeg har så pillet en liste af ved et af de steder hvor vi kan mærke trækket kommer fra, og dampspærren ser sådan her ud. Hvis man stikker ind pind ind ved siden af, går den lige forbi uden modstand, og der trækker vind ned udefra. Der er et skunkrum lige over. Taget er tegl. 

Jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke lige synes jeg kan få svar på:

1) Kan de være rigtigt, at det eneste der stopper vind udefra i at komme ind, er dampspærren?

2) Jeg går ud fra at man kan reparerer sådan en dampspærre med noget dampspærrefugemasse, men det ser noget krøllet ud, så giver det overhovedet mening eller skal der noget andet til?

3) I fald at man kan reparerere det, er der noget jeg skal være særlig opmærksom på?

Jeg håber virkelig at der er nogen der kan hjælpe mig her, for selvom vi måske skal have gjort noget mere omfattende ved tag/skunk på et tidspunkt, så håber jeg at vi kan gøre noget ved det her med det samme. Jeg kan ikke overskue ikke at kunne bruge mit hus fordi jeg ikke kan varme det op. 



Efter vi blev opmærksomme på problemet har vi kontaktet vores ejerskifte/husforsikring (begge hos TopDanmark) og haft en taksator ude for at kigge på problemet. Han kunne ikke blive klog på, hvad problemet var, men mente at det var "et komfortspørgsmål" og at forsikringen ikke ville dække (jeg synes nu ikke at 13 grader i en opvarmet stue der ligger inden for huset fire vægge i et hus fra 2001 er rimeligt).

Så har vi i anden forbindelse haft en tømrer ude og kigge på vores skotrende og bad ham kigge på skunken også. Han mente ikke at der var noget i vejen med tagkonstruktionen men foreslog isolering af skunken. 

I næste uge får vi så lavet en termografi af underetagen og håber at kunne dokumentere at der altså er et problem...

I næste uge får vi en gut ud for at lave en termografi-måling, i håbet om at vi så kan dokumentere at der altså er et reelt problem. 

Kære L-D-S'ere Jeg er rimelig ny husejer, og har... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Er der flere detaljer, på tegningen, vedr. hanebåndsspærene, da det på vedhæftet snit ser ud som om du ikke kan bevæge dig på langs i skunken, pga. hanebåndsspærene opbygning, der er simpel ikke gennemgang fra spær til spær.

Hvis du ikke kan bevæge dig fra spær til spær, inde i skunken, vil du ikke få særlig gavn af kun en skunklem. At lave skunklem for hvert spærfag er ikke løsningen.

I første omgang vil det nok være bedre med en form for "kikkertundersøgelse", med foto, udefra gennem en fuge i murstensvæggen, ud for de steder, hvor der er mest "fri luft". Det kan så sammenholdes med termografien.

Ud fra skunkens opbygning, og din beskrivelse af frisk luft, kunne det tyde på at der slet ikke forefindes isolering det givne sted.

Spørgsmål:

Hvornår har du overtaget huset? Er det den første vinter du er i huset?

Er det begge sider, af huser med ”skunk” problemer?

Er det hele skunken, langs væggen, med ”fri luft” eller kun et stykke af skunken?

Er der tegn på at der f.eks. kan havde været en mår inde og råde op i isoleringen, det kraver selvfølgelig et vist hul? Dog ikke særligt sandsynligt, men alligevel.

Alt afhængig af hvad termografien og kikkertfoto siger vil en løsning være at blæse isolering ind i skunken, gennem murstensvæggen. Dampspærren skal i så fald kunne repareres inde/nedefra.

Har lige læst din link til ejerskiftforsikringen.

Min konklusion, ingen dækning, som jeg læser det:

Ejerskiftforsikringen dækker kun skader og ikke mangler. Vedrørende dampspærren er det nok mere en mangel end skade. Vedr. isolering er det med stor sandsynlighed en mangel. 

Om du så kan gøre regres mod den tidligere ejer, skal jeg ikke gøre mig klov på. Det afhænger helt af hvordan handlen er foregået, og hvad der ligger på skrift som sådan. Det skal ligeledes være besværet værd.

Lad os se hvad termografien og kikkertfoto siger.

Du har tegl på taget? Hvis der er isoleret i skunkrummet, kunne det tyde på, at lodret isolering enten er sunketsammen eller simpelthen ikke kan nå op til skråvæggen. Dampspærren kan være ødelagt i vinklen ved montage af vægbeklædning. Hvis du har underdug på taget, kan Man måske tage et par rækker sten ned og sitet dugen op, efterisolere og reparere dugen.


 

Er det korrekt at dit foto, i dit første indlæg, viser dampspærren manglende "vedhæftning" på ydervæggen, i stueetagen?

I så fald, ja, har jeg svært ved at følge ULDALs teori om sunket lodret isolering.

Såfremt det er lavet/udført som snittegningen viser vil der opstå et overtryk inde i skunken, når vinder står på uden for, stærkere vind højere lufttryk inde i skunken, fordi lufttrykket ikke kan komme op, ad/ved den skrå væg, men kun nedad ved den utætte dampspærre.

En udvidet ejerskifteforsikring dækker typisk en lovliggørelse af ulovlige konstruktioner, mens en standarddækning "kun" dækker skader og nærliggende risiko for skader.

Termografi er ikke meget værd til at finde utætheder, uden der er undertryk på bygningen (BlowerDoor test).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis