Rumstyring af gulv varme

fosdal
fosdal
Postnr:
fosdal fosdal

Hej,

Er der mulighed for at få noget rumstyring på nogle af vores rum ? Uden at skulle udskifte det hele. 

Jeg kan ikke helt vurdere om det er noget hjemmefuks der er lavet her. Vi købte huset for 10 år siden og det kan fungeret ok. 

Men der skal skrues på indløb når ude temperaturen skifter meget.

Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Det ligner bestemt ikke noget fusk, men noget der omhyggeligt er lavet i rustfast stål. Om der så er valgt de rigtige ventiler er noget helt andet. Det ligner almindelige radiatorventiler, så spørgsmålet er om der kan monteres aktuatorer på dem, men mon ikke. Prøv at tage et nærbillede af "radiatorventilen", og find om muligt typenummeret. Så mangler du "blot" en komplet styring til gulvvarmekredsen.

Søren O
fosdal
fosdal
Postnr:
fosdal fosdal

Tak for svaret  

Ret svært at komme til at tage et ordentlig nær billede af dem, men har gjort et forsøg .

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Låger siger jo at det er Danfoss ventiler. Så mon ikke Søren O igen har ramt plet. 

Der skal inversteres en del for at få det til at reguleres fra hvert rum. Så du skal have en komplette styring til det antal ventiler + 16 aktuatorer og  så mange termostater som der er rum. 

Alternativ skal du søge efter aktuator der passer. Men det er ikke kun diameter, de skal også have den rette længde så stiften kan påvirkes. I sidste ende mon ikke det nemmeste er at købe en ny fordeler øverst hvor du ved at aktuatorer passer. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Jeg vil foreslå dig at skrive til: [email protected] og forelægge dem problemet - og medsend billeder. Det kunne jo være at de har adaptere der passer til deres egne aktuatorer. 

Søren O
fosdal
fosdal
Postnr:
fosdal fosdal

Tak .Det vil jeg gøre  

Hvis jeg skal investere i en "ny fordeler øverst". Vil det ikke blive pænt dyrt med 15 ventiler.

ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Nej det er ikke fordeler rør der er dyr, og dog alligevel når man hele tiden skal gange med 15 stk. Jeg har lige skimmet Wavin hos billig vvs. 

styringen, ca. 1700 kr.

15  x aktuator,/ 200,00

samt 10-12 x trådløs termostater. / 600,00 

Du kan nok købe dele til det for ca. 14 -15000,00

+ arbejdsløn og lidt ekstra materialer.  Især hvis alle rør skal forlænges. 

Fordeler rør er så  både frem og retur. Jeg har ikke lige undersøgt om de kan købes seperat. 

Men en ny fordeler rør er typisk kortere, og de nuværende ventiler skal væk, så slanger kommer direkte op i fordeler rør. Det betyder lidt ombygning af anlæget. Så må man håbe at rørene ikke er støbt alt for godt ind i gulv på den sokkel de sidder i. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. Opbygning af gulvvarme fordeler
    Fyr og opvarmning
  2. Er det muligt at genbruge parket gulv?
    Lav-Hus
  3. Max afkøling af fjernvarmevand.
    Grøn energi og sparetips
  4. Mangler varme i gulv.
    Fyr og opvarmning
  5. Svindrevner i w-spær
    Lav-Hus