Galvaniserede stålbakker

Hej Lav-båd forum, jeg håber tråden er havnet sagligt korrekt, da det drejer sig om overskriften, og at galvanisering er ret vigtigt på både = eksperter.


Jeg har sat stålbakker op udvendigt til kabelføring. (Dog ikke på båd) men bare udvendigt.


Der er blevet rynket på næse over jeg i dovenskaben valgte en tynd skæreskive til vinkelsliber, i stedet for at klippe dem/ skære med nedstryger.

Efter at have tygget på det udsagn en enkelt gang, spurgte jeg om det ikke var direkte ligegyldigt, hvordan man skærer/klipper, da galvanisering er en coating fra et ioniseret ladet vandbad, og hvis coatingen brydes, er coatingen brudt, uanset metoden. Altså det sårbare er blotlagt. 

Medmindre varmen fra skiven selvfølgelig får legeringen til at smelte lidt ned over kanterne på det galvaniserede stål.


Jeg håber der er hjælp at hente. 


:-) På forhånd tak for hjælpen.


5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja du har jo selv været inde på problemer, ved at bruge skæreskiver. Det giver jo lidt varmezone, men nok ikke det store problem, galvaniseringen er jo god til at lukke "såret".

For nogle år siden lagde jeg et Decra tag, som jo også er galvaniseret, her anbefaler Decra at bruge en diamantskæreskive, som jeg jo så brugte, det gav stort set ingen varmezone.


Vi prøver igen, i morgen --

Når du klipper eller skærer i galvaniseret plade, så KOMMER der hul i zinklaget. Uanset hvordan du gør.

MEN det gør faktisk ikke ret meget, fordi zinken giver galvanisk beskyttelse til jernet, når det hele er vådt og fugtigt. Og zinken er på et stort areal, som i lang tid kan beskytte det lille areal rent jern.

zinken beskytter jernet ligesom zinkanoder på en båd, beskytter jernet.


To ulykker kommer sjældent alene.

i min læretid, skar vi kabelbakker med en nedstryger, og smurte snitfladerne med noget zinkmaling der hed galvafroid, det holdt fint


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis