Lave gevind på drejebænk

Hej er det nogen det kan lære mig at lave gevind på min Weis 280 vf. Hel fra start til slut. Mvh tom

Hej er det nogen det kan lære mig at lave gevind... Vis hele indlægget
37 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Håndtaget A må være til gevindlåsen, som kobler ledeskruen og slæden sammen.

Håndtag B er det til at indkoble, den automatiske tilspænding ?


Vi prøver igen, i morgen --

Ja jeg må lige prøve det i morgen. Mvh Tom

Sandsynligvis. På denne type maskine er ledeskrue og -spindel ofte kombineret, så en not er skåret på langs i ledeskruen som gennem en omløber med feder trækker tilspændingen.


Annonce

Hej Bent jeg nåde det ikke i dag. Jeg skal nok fortælle dig det når jeg får det prøvet. Mvh Tom

Håndtaget til tilspændingen skal nok stå i en bestemt position, for at du kan indkoble håndtaget til ledeskruen.

Det er en rigtig godt at have en gevindtæller så man kan kontrollere, om man har fået indstillet stigningen ok, som denne her LINK

Sæt en stump aksel op, og øv dig lidt, undgå at køre for tæt på trekloen, har du ikke et gevindur på bænken, er du nødt til at lade ledeskruen være i indgreb til gevindet er skåren færdig, så når du er nået til enden, køre du stålet fri, og slår bak.


Vi prøver igen, i morgen --

Hvad mener du med indstillet stigningen? gevindtæller har jeg

Tom Andersen skrev den 03-12-2018 17:07:01

Hvad mener du med indstillet stigningen? gevindtæller har jeg

 

Hvis du nu eks. skal skære et almindeligt M16 gevind, så skal stigningen være 2mm, forstået på den måde, at når du drejer 3 kloen 1 o/m skal slæden flytte sig 2mm.

Så er det rart lige at tjekke om man nu har fået indstillet drejebænken korrekt, både valg af tandhjul, samt indstilling af håndtagene.

Så er det nemmest lige at tage en lille spån på emnet, og tjekke efter med gevindtælleren.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis