Vægthængt tøjstativ af vandrør-vægt og skruer

Hej, jeg flytter i ny lejlighed og har længe gået og leget lidt med tanken om at lave et tøjstativ af vandrør. Jeg er dog lidt i tvivl om det kan holde til vægten? Min plan er at lave to styk, og de vil være en meter lange, og jeg har MEGET tøj, vil tro 20-30 stykker blandet på hvert rack.

Jeg presenterede min far for idéen, da vi som regel laver disse ting sammen, og han sagde det var en fin idé, men at han dog var i tvivl om hvorvidt at skruerne ville kunne holde. Jeg har tænkt mig at montere dem som på billedet med samme vægmontage.

Jeg har stjålet et par billeder fra DBA som viser præcis hvad jeg gerne vil, jeg søger dog råd og forklaringer på hvordan jeg skal hænge det op for at undgå det dratter ned? 


Det skal hænge i beton, eller mursten.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man kan købe nogle vægtørrestativer med plastsnore lige til trække ud når man skal bruge det , og der kan være 10 gange så meget tøj på end der kan være på din opfindelse .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg så en udsendelse i tv, hvor der var en der havde lavet et lignende stativ (det stod bare på gulvet) som vel var en meter langt. Her bøjede røret af vægten af tøjet...
Så prøv at veje det tøj(inklusive bøjler) du ønsker at at hænge op, og du vil blive lidt overrasket hvor meget det rent faktisk vejer   og jo længere ud fra væggen du vil hænge det, jo større trækkraft (vægtstangsprincippet) får du, på de rimeligt små flanger og skruer.  

Når det så er sagt, så er det plugs og skruer der nok vil være det mest ømme punkt i den konstruktion. Du skal bruge lige så tykke skruer som hullet i flangen tillader, og de skal være lange og selvfølgelig passe i de rigtige plugs, der skal bores ind i væggen, og ikke i en fuge   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvad er væggen lavet af?

Du skal muligvis ud i nogle limankre med møtrikker i stedet.


Elektronikteknikeren

Hvis du kunne leve med 2 stål wire op i loftet der holder den yderste del så er der ingen problem 


Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Gregeren skrev den 27-11-2018 19:21:16

Eller blot hænge den ned fra loftet i stedet for væggen.

 Hvis ellers loftet kan bære det.


fase

Det er i boligforening, og min erfaring er, at lofterne i boligforeningerne er lavet af en eller anden type armeret beton, der gør det til et spil Minestryger, om man rammer et punkt der kan skrues i, eller ej. 

Jeg har nemlig selv haft idéen, jeg er bare ikke sikker på jeg kan få det til at sidde ordenligt fast i loftet, hvor væggene plejer at være lidt mere samarbejdsvillige. 

I min gamle lejlighed opgav jeg faktisk den ene af de loftlamper jeg have ønsket, efter at have boret forgæves fire gange. 

Hvis loftet er af armeret beton, skulle det ikke være et problem at bore noget fast i loftet.


fase

Hvis man kun har en batteri slagboremaskine så er det et problem med loft af beton elementer. Der skal der bruges en rigtig slagboremaskine med sds bor. 

Den konstruktion du har er med alt for lille en flange og et svagt punkt er rørene der kommer ud fra flangen. De holder ikke til mere end 3-4 bøjlefulde med tøj. Det kræver at røret får en trekant konstruktion ind imod væggen med en længde ned ad væggen på mindst 15 cm. imellem øverste og nederste skrue. 

Så et trekantet stykke krydsfiner, osb, eller spånplade og så et hul til røret at gå igennem. 

Ellers kræver det som foreslået en wire op i loftet eller skråt op til muren.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis du har betonvæge kan det sagtens holde, kan du leve med at bruge 3/4" rør og flanger, bliver flangerne større ( de måler ca 90 mm i udv. diameter) og sidder bedre fast, og rørene bliver også meget mere stabile, så de ikke bøjer selv om du hænger alt det tøj på bøjle der kan være på den meter de er brede.

3/4" vandrør måler ca 27mm i udvendig diameter.

(½" vandrør måler godt 21 mm udvendigt )


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis