Fjernvarme, tryk forsvinder på minutter

Jeg forsøger at få gang i varmen på et fjernvarme anlæg i et dødsbo. 

Der har sidst været varme på tidligt i foråret, cirkulationspumpen var slukket og det gjorde intet blot at tænde den, så jeg var rundt og udlufte radiatorer. Der kom intet vand ud af dem, kun luft, hvilket fik mig til at se på trykket og fylde vand på. Nu kommer der så vand ud af radiatorerne når de udluftes.

Problemet er så at trykket på anlægget falder til 0 bar inden for et par minuttet, jeg kan fylde mere vand på (hvilket jeg har gjort en 6-7 gange). Trykket stiger hurtigt (20 sekekundr ca) fra 0 til 1.5 bar og kort efter er trykket igen 0. 

Kan det være ekspansionsbeholdreren eller skal de måske bare mere vand på? Det undrer mig jo lidt hvor det påfyldte vand bliver af.


 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tipper på at anlægget har en læk formodenligt i rørføringen. 

Ekspansionsbeholderen har en "cykelpumpeventil" prøv et hurtigt tryk fx med en lille skruetrækker eller andet. Kommer der vand ud er beholderen osse færdig. Kommer der derimod luft (fra fortrykket) ud er beholderen ok. 

Ps. Du udlufter selvfølgelig kun når cirkulationspumpen er slukket - ikke..   

Jeg slukkede cirkulationspumpen før både udluftning og påfyldning. Det ser i øvrigt sådan her ud når trykket forsvinder: https://youtu.be/gw7H0xxOwOU

Jeg havde en pumpe på ekspansionsbeholderens ventil og der kom ikke vand ud da jeg satte den på, ikke hvad jeg lod mærke til ihvertfald.

Jeg syntes det virker lidt underligt hvis der skulle være opstået et brud i løbet af sommeren, men det kan selvfølgeligt godt være, måske jeg bare håber på det er noget nemmere at fikse


 

Ekspansionsbeholderen skal have et fortryk på ca. 0,7 bar. Det skal måles når anlægstrykket er 0,0 bar.

Er du sikker på at cirkulationspumpen kører rundt? Det kan høres. Evt. hold f.eks. en skruetrækker hårdt på pumpen samtidig med at du lægger dit øre til skaftet af skruetrækkeren. Er du i tvivl, så prøv at tænde og slukke for pumpen samtidig med at du lytter.

Du har vel tjekket om vandet løber ud af sikkerhedsventilen. Det er en noget utraditionel rørføring fra sikkerhedsventilen med et lille kobberrør. Jeg tror ikke at et så lille rør er lovligt, men det er ikke røret der giver dig problemet nu.

Når du fylder vand på varmeanlægget, så bør du tage vandet fra fjernvarmeværket - det er behandlet for at undgå tæring m.m.



Søren O

Mht. fortryk så puttede jeg 0.5 bar i, men mon ikke det er tæt nok på til det ikke gør en forskel?

Selve anlægget kunne jeg godt forestille mig min far selv har haft fingrene i, men det har trodsalt virket siden han overgik fra oliefyr for mange år siden. Hvis det er umuligt at få styr på det selv, så får jeg selvfølgeligt en VVS mand ud.


Jeg så/hørte intet vand løbe ud nogen steder men nu jeg ser billederne er jeg ikke helt sikker på hvor røret fra sikkerhedsventil går hen.

Cirkulationspumpen øverst kørte når jeg tændte for den. Derudover var der også en kontakt mærket keddel, som er slukket, men det lyder jo som noget elvandvarmer.

Jeg har et par billeder af installationen.


Nu jeg ser billederne, så kan jeg se at der er lukket ind til boksen hvor der står central. v. anlæg - kunne det evt. være relateret?


 

Cirkulationspumpen øverst i billedet ligner en pumpe til cirkulation på det varme brugsvand - har du ikke ret hurtigt varmt vand i dine vandhaner? Der sidder sikkert en cirkulationspumpe til radiatorvandet et andet sted - den blå "tingest" nede ved gulvet kunne godt ligne. 

Hvis du vil tjekke om sikkerhedsventilen lukker tæt, så prøv at afmontere kobberrøret.


Søren O
Annonce

Jo, der er næsten øjeblikkeligt varmt vand. Troede faktisk det var omvendt. Den blå tingest nedrst syntes jeg begyndte at køre da jeg satte kontakten på keddel, men ikke helt sikker  - derudover begyndte måleren over kontakten at køre hurtigt rundt, samt termometeret ved den blå dims at stige, gik ud fra det var noget elvarmer. Jeg bor 180km væk derfra, så lidt svært at eksperimentere, men prøver at se om jeg kan komme forbi i weekenden.


 

Ingen våde pletter i beton gulv? Så må du nok igang med et stetoskop de steder hvor du ikke kan følge rørføringen og lytte dig frem til hvor vand siver ud. 

..eller et varmesøgende termisk kamera. Fås vist endda til ens Iphone. 

Ingen bud på forklaringer der ikke involvere brud på rør?


 

Altså hvis du kan blive ved og ved med at pumpe vand på anlægget og det ikke kommer ud af sikkerhedsventilen der sidder ovenover ekspansionsbeholderen - har du altså en utæthed et andet sted på anlægget - det er logik for hvide høns.    

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis