KOLD! Ejerlejlighed - problem

Halløj

Jeg har lidt af et problem som jeg håber i kan hjælpe med.. Jeg bor i en ejerlejlighed og har gjort det i over et år, men den er godt nok meget kold.. Sidste år var jeg flytte ind på dette tidspunkt og købte et varmetæppe, men er nu begyndt at mærke kulden da jeg ikke har det tæppe mere.. Nogle af mine gæster klager også over det er koldt selvom radiatoren kører på 5 og er brændende.. 

Efter noget tid på nettet har jeg fundet frem til at det må være fordi min radiator er placeret ved indervæggen og ikke under vinduet, og min sofa og spisebord er lige under et "stort" vindues parti. Har derfor fundet frem til 2 muligheder: 

1. Jeg har termoruder og overvejer derfor at skifte til lav-energi ruder men vil det afhjælpe problemet? 

2. Jeg flytter radiatoren hen til under vinduet, men så vil det se grimt ud og en masse grimme rør vil blive synlige. 

Jeg tror derudover også at ydervæggen er rimelig kold, men det kan jeg ikke gøre noget ved.. 

What to do?

Halløj Jeg har lidt af et problem som jeg håber i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Den måler man sætter på de enkelte radiatorer kan hedde Clorius måler men der er også andre fabrikater.

Den måler ikke direkte varmeforbruget, men den måler hvor varm radiator overfladen har været x den tid det har været varm. Alle målere er ens, men de større radiatorer afgiver naturligvis mere varme end en mindre. 

Så når man har aflæst alle målere i hele lejligheds kompleks, kan man udregne hvor mange % af den samlede varmeforbrug den enkelte lejlighed skal betale.

Sætter man blæsere under / i en radiator vil det ikke øge fordampning i clorius måler, det vil derimod virke som om man har en større radiator, og i bedste fald sænke overflade temperatur på denne. Altså man får en mindre afregning end man burde have.

Blæser man på selve termostaten til radiator eller ned i selve måler det naturligvis give samme virkning som at skrue op.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Stigman skriver bl.a  Isolering løser ikke problemet, citat slut 

Gu sikke noget vås , det er jo det danskerne begyndte at gøre efter den første oliekrise i starten af 70erne da prisen på olie pludselig blev mangedoblet , og som vi stadig gør , forbedre vore boliger men et ekstra lag rockwool på loftet , nye energiruder osv


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 28-11-2018 11:03:06

Stigman skriver bl.a  Isolering løser ikke problemet, citat slut 

Gu sikke noget vås , det er jo det danskerne begyndte at gøre efter den første oliekrise i starten af 70erne da prisen på olie pludselig blev mangedoblet , og som vi stadig gør , forbedre vore boliger men et ekstra lag rockwool på loftet , nye energiruder osv

 Du har ret ingenting er jo ikke sort/hvidt. Men selv ved et godt isoleret hus, så skal man stadigvæk placere radiatoren ved ydremuren. Det handler om konvektion, hvor varmen stiger op og cirkulerer rundt så du får den samme temperatur i hele rummet. Sætter du radiator på indermuren vil der ikke ske samme cirkulation og du kan mærke der er et koldt område og et varmt område, selv små forskelle kan mærkes tydeligt. Det skal opleves, jeg har prøvet før og efter.

Forkert igen.. jeg er opvokset i en boligblok /ejendom AAB afd 25 som blev bygget i 1924 om med indlagt centralvarme det var et af de første store ejendomme i Kbh med centralvarme og der var 2 radiatore som sad midt inde i lejligheden på hver side af en skillevæg , det var enstreget anlæg , og der var varme i hele lejligheden , undtaget køkken , og dengang var vinterne virkelig kolde .


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
karl smart skrev den 28-11-2018 11:35:33

Forkert igen.. jeg er opvokset i en boligblok /ejendom AAB afd 25 som blev bygget i 1924 om med indlagt centralvarme det var et af de første store ejendomme i Kbh med centralvarme og der var 2 radiatore som sad midt inde i lejligheden på hver side af en skillevæg , det var enstreget anlæg , og der var varme i hele lejligheden , undtaget køkken , og dengang var vinterne virkelig kolde .

 Som jeg skriver, ingenting er jo sort/hvidt, men jeg kan se du ikke har fået farve-tv endnu. Jeg har en anden oplevelse end dig, og sandheden er jo nok er både isolering og korrekt placering af radiatorer er vigtigt

Annonce

Mht. Til de moderne radiatormålere så er de blevet endnu mere intelligente. (Fordampningsmålere sætter man ikke rigtig op længere)

De nyere målere måler temperaturen i toppen OG bunden af måler, derved kan der udregnes hvor stor afkølingen er.

Endvidere måles rumtemperaturen foran radiator, således at der ikke registreres forbrug blot fordi der er varmt i rummet, f.eks. pga sommer eller sol.

Men måleren kan man godt snyde ved at afkøle den med blæsere. Man sænker jo overflade temperaturen på radiatoren, og det kan måleren ikke kende forskel på.


Elektronikteknikeren

Karl Smart: Og der var sikkert fine isblomster på indersiden af ruden Og der var stadig varmt i hele lejligheden.   

Jeg holder meget af de indlæg hvor man i sin argumentation kommer til at modsige sig selv. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nå da da , elmand , jeg kan nu ikke lige se hvor jeg modsiger mig selv , nå lad det ligge , jeg ville bare give en sand historie videre angående den første almennyttige bolig ejendom med centralvarme og varmt fra 1924 og med et etstrengs varme system hvor der midt i lejlighederne blev ført et rør op igennem fra kælder til loft og sat en radiator på hver side af væggen i hvert sit værelse , alt ting var nyt man havde ikke nogen erfaringer at trække på , og det virkede , der var altid varmt selvom det var bitter kolde vintere  , først for 2 år siden har man i forbindelse med en renovering lavet et 2 strengs anlæg og flyttet radiatorerne hen under vinduet , hvor de naturligt hører hjemme , men så har det også virket upåklaligt i 92 år. .

Og nej der var ikke is blomster på vinduerne.............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Stigmand: 

Jo, jeg havde tænkt mig at hente en el radiator jeg kan afprøve i næste weekend for at se om det hjælper.. Hvis det gør, så skal jeg jo bare have flyttet radiatoren hvis det er muligt. 

A Pro pos de blæsere, jeg tidl har foreslået: den er konstrueret som en bom med fire små faner på lavvolt og skalmligge OVENPÅ radiatoren, og sætte fart på den opstigende varme luft.


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis