KOLD! Ejerlejlighed - problem

shortcut
shortcut
Postnr: 9900
shortcut shortcut
uldal skrev den 26-11-2018 18:18:55

Kig på deres hjemmeside: Speedcomfort. En lille bom med 4 små blæsere. Voresvenner der bor i old gammel lejlighed to der ligner. Det virker perfekt.

Ved du om man kan købe den i DK ?   Prisen er ikke ligefrem lav. ;-)

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Søren O
Søren O
Postnr: 7000
Søren O Søren O

Hvis der er monteret varmemålere på de enkelte radiatorer, er det no-go at sætte blæser på. Du vil sikkert selv få en mindre varmeregning, men det er på bekostning af dine naboer i lejlighederne ved siden af dig. Skal der laves ændringer, så tag kontakt til firmaet der laver jeres varmeregnskab.

Søren O
Pre349
Pre349
Postnr:
Pre349 Pre349

Tror i en el-radiator/varmeliste under vinduet ville kunne løse problemet? Eller vil varmen fise ud igennem ydervæggen? 

karl smart
karl smart
Postnr: 2600/2700
karl smart karl smart

Du har 2 muligheder , enten isolerer og forsatsvinduer , eller tilføre mere varme , elvarme er dyrt meget dyrt , og så er det ikke engang koldt endnu , hvad vil du gøre hvis vi løber ind i en isvinter , med minus 15- 20 C om natten og minus 8-12 C om dagen.

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Stigmand
Stigmand
Postnr: 2300
Stigmand Stigmand

Isolering løser ikke problemet, varmen vil stadigvæk fordeles dårligt. Kan du ikke låne en elradiator med hjul så du midlertidigt kan afprøve effekten?

Janus007
Janus007
Janus007 Janus007
Søren O skrev den 27-11-2018 17:37:18

Hvis der er monteret varmemålere på de enkelte radiatorer, er det no-go at sætte blæser på. Du vil sikkert selv få en mindre varmeregning, men det er på bekostning af dine naboer i lejlighederne ved siden af dig. Skal der laves ændringer, så tag kontakt til firmaet der laver jeres varmeregnskab.

Det er ikke helt rigtigt , sådan en varmemåler sidder så tæt på radiatoren at fordampningen af målevæsken er upåvirket, ja jeg vil måske nærmere tro at radiatoren bliver varmere, hvis den da kan det (afhængig af kedeltemperaturen) , men luftcirkulation omkring en termostat vil give ukorrekte varmemålinger og derved vil der ledes mere varmt vand ind (såfremt det findes)

Det svarer til at åbne for vinduet, det nedsætter jo heller ikke ligefrem væskefordampningen

Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Den måler man sætter på de enkelte radiatorer kan hedde Clorius måler men der er også andre fabrikater.

Den måler ikke direkte varmeforbruget, men den måler hvor varm radiator overfladen har været x den tid det har været varm. Alle målere er ens, men de større radiatorer afgiver naturligvis mere varme end en mindre. 

Så når man har aflæst alle målere i hele lejligheds kompleks, kan man udregne hvor mange % af den samlede varmeforbrug den enkelte lejlighed skal betale.

Sætter man blæsere under / i en radiator vil det ikke øge fordampning i clorius måler, det vil derimod virke som om man har en større radiator, og i bedste fald sænke overflade temperatur på denne. Altså man får en mindre afregning end man burde have.

Blæser man på selve termostaten til radiator eller ned i selve måler det naturligvis give samme virkning som at skrue op.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Stigman skriver bl.a  Isolering løser ikke problemet, citat slut 

Gu sikke noget vås , det er jo det danskerne begyndte at gøre efter den første oliekrise i starten af 70erne da prisen på olie pludselig blev mangedoblet , og som vi stadig gør , forbedre vore boliger men et ekstra lag rockwool på loftet , nye energiruder osv

calle captiosus
 Life is not a journey to the grave with the intention of arriving safely in a pretty and well preserved body, but rather to skid in broadside, thoroughly used up, totally worn out, and proclaiming...."WOW What a Ride!!"  -Mark Frost
Stigmand
Stigmand
Stigmand Stigmand
karl smart skrev den 28-11-2018 11:03:06

Stigman skriver bl.a  Isolering løser ikke problemet, citat slut 

Gu sikke noget vås , det er jo det danskerne begyndte at gøre efter den første oliekrise i starten af 70erne da prisen på olie pludselig blev mangedoblet , og som vi stadig gør , forbedre vore boliger men et ekstra lag rockwool på loftet , nye energiruder osv

Du har ret ingenting er jo ikke sort/hvidt. Men selv ved et godt isoleret hus, så skal man stadigvæk placere radiatoren ved ydremuren. Det handler om konvektion, hvor varmen stiger op og cirkulerer rundt så du får den samme temperatur i hele rummet. Sætter du radiator på indermuren vil der ikke ske samme cirkulation og du kan mærke der er et koldt område og et varmt område, selv små forskelle kan mærkes tydeligt. Det skal opleves, jeg har prøvet før og efter.

karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Forkert igen.. jeg er opvokset i en boligblok /ejendom AAB afd 25 som blev bygget i 1924 om med indlagt centralvarme det var et af de første store ejendomme i Kbh med centralvarme og der var 2 radiatore som sad midt inde i lejligheden på hver side af en skillevæg , det var enstreget anlæg , og der var varme i hele lejligheden , undtaget køkken , og dengang var vinterne virkelig kolde .

calle captiosus
Stigmand
Stigmand
Stigmand Stigmand
karl smart skrev den 28-11-2018 11:35:33

Forkert igen.. jeg er opvokset i en boligblok /ejendom AAB afd 25 som blev bygget i 1924 om med indlagt centralvarme det var et af de første store ejendomme i Kbh med centralvarme og der var 2 radiatore som sad midt inde i lejligheden på hver side af en skillevæg , det var enstreget anlæg , og der var varme i hele lejligheden , undtaget køkken , og dengang var vinterne virkelig kolde .

Som jeg skriver, ingenting er jo sort/hvidt, men jeg kan se du ikke har fået farve-tv endnu. Jeg har en anden oplevelse end dig, og sandheden er jo nok er både isolering og korrekt placering af radiatorer er vigtigt

Gregeren
Gregeren
Postnr: 2830
Gregeren Gregeren

Mht. Til de moderne radiatormålere så er de blevet endnu mere intelligente. (Fordampningsmålere sætter man ikke rigtig op længere)

De nyere målere måler temperaturen i toppen OG bunden af måler, derved kan der udregnes hvor stor afkølingen er.

Endvidere måles rumtemperaturen foran radiator, således at der ikke registreres forbrug blot fordi der er varmt i rummet, f.eks. pga sommer eller sol.

Men måleren kan man godt snyde ved at afkøle den med blæsere. Man sænker jo overflade temperaturen på radiatoren, og det kan måleren ikke kende forskel på.

Elektronikteknikeren
ev elmand
ev elmand
Postnr: 7480
ev elmand ev elmand

Karl Smart: Og der var sikkert fine isblomster på indersiden af ruden Og der var stadig varmt i hele lejligheden.   

Jeg holder meget af de indlæg hvor man i sin argumentation kommer til at modsige sig selv. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
karl smart
karl smart
karl smart karl smart

Nå da da , elmand , jeg kan nu ikke lige se hvor jeg modsiger mig selv , nå lad det ligge , jeg ville bare give en sand historie videre angående den første almennyttige bolig ejendom med centralvarme og varmt fra 1924 og med et etstrengs varme system hvor der midt i lejlighederne blev ført et rør op igennem fra kælder til loft og sat en radiator på hver side af væggen i hvert sit værelse , alt ting var nyt man havde ikke nogen erfaringer at trække på , og det virkede , der var altid varmt selvom det var bitter kolde vintere  , først for 2 år siden har man i forbindelse med en renovering lavet et 2 strengs anlæg og flyttet radiatorerne hen under vinduet , hvor de naturligt hører hjemme , men så har det også virket upåklaligt i 92 år. .

Og nej der var ikke is blomster på vinduerne.............

calle captiosus
Pre349
Pre349
Postnr:
Pre349 Pre349

Stigmand: 

Jo, jeg havde tænkt mig at hente en el radiator jeg kan afprøve i næste weekend for at se om det hjælper.. Hvis det gør, så skal jeg jo bare have flyttet radiatoren hvis det er muligt. 

Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg

1. En kold radiator
    Fyr og opvarmning
  2. Kold radiator
    Lav-Hus
  3. vinduet kan ikke lukkes
    Lav-Hus
  4. Hvad kan jeg gøre for at få varme i radiatoren?
    Om Lav-det-selv
  5. kold radiator
    Lav-Hus