KOLD! Ejerlejlighed - problem

Halløj

Jeg har lidt af et problem som jeg håber i kan hjælpe med.. Jeg bor i en ejerlejlighed og har gjort det i over et år, men den er godt nok meget kold.. Sidste år var jeg flytte ind på dette tidspunkt og købte et varmetæppe, men er nu begyndt at mærke kulden da jeg ikke har det tæppe mere.. Nogle af mine gæster klager også over det er koldt selvom radiatoren kører på 5 og er brændende.. 

Efter noget tid på nettet har jeg fundet frem til at det må være fordi min radiator er placeret ved indervæggen og ikke under vinduet, og min sofa og spisebord er lige under et "stort" vindues parti. Har derfor fundet frem til 2 muligheder: 

1. Jeg har termoruder og overvejer derfor at skifte til lav-energi ruder men vil det afhjælpe problemet? 

2. Jeg flytter radiatoren hen til under vinduet, men så vil det se grimt ud og en masse grimme rør vil blive synlige. 

Jeg tror derudover også at ydervæggen er rimelig kold, men det kan jeg ikke gøre noget ved.. 

What to do?

Halløj Jeg har lidt af et problem som jeg håber i... Vis hele indlægget
30 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

En god og billig mulighed er forsats vinduer. De monteres på indersiden af vinduer. Men det løser nok ikke hele problemet da det primære problem er radiatorens placering.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det  der med blæseren har vi prøvet og det virker ikke , om radiatoren sidder under vinduet eller ej har ikke den store betydning , men er dine nabolejligheder over og under dig  beboet og opvarmet ? .

Forsatvinduer ville måske hjælpe noget , men hvis det er en lejlighed i den gamle boligmasse , uden isolering , så har du et problem , da det er en ejerlejlighed så skal du selv betale for en efterisolering af væggene.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Jeg har hørt at jeg nok ikke skal pille ved den indvendige isolering af væggene, men det skal gøres udefra og det er ejerforeningen der står for det.. Noget med stor risiko for fugt og svamp eller lignenede.. 

Ja alle lejligheder er beboet.. Jeg har ingen anelse om hvad forsatvinduer er, men hvis vi ikke tænker i pris, hvad ville så være bedst? JA jeg har overvejet en el radiator under vinduet men kun at bruge den når der er gæster, men den er nok heller ikke holdbar i længden.. 

En forsats vindue er et ekstra vindue monteret indvendig, med nogle plastvridere. Det laves typisk på mål af den lokale glarmester og kanten kan være en plastkant der sættes på glasset. Det laves også i plexiglas.

Prøv at google >forsatsvinduer< og du vil få mange hints.  


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
uldal skrev den 26-11-2018 18:18:55

Kig på deres hjemmeside: Speedcomfort. En lille bom med 4 små blæsere. Voresvenner der bor i old gammel lejlighed to der ligner. Det virker perfekt.

Ved du om man kan købe den i DK ?   Prisen er ikke ligefrem lav. ;-)


 


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Annonce

Hvis der er monteret varmemålere på de enkelte radiatorer, er det no-go at sætte blæser på. Du vil sikkert selv få en mindre varmeregning, men det er på bekostning af dine naboer i lejlighederne ved siden af dig. Skal der laves ændringer, så tag kontakt til firmaet der laver jeres varmeregnskab.


Søren O

Tror i en el-radiator/varmeliste under vinduet ville kunne løse problemet? Eller vil varmen fise ud igennem ydervæggen? 

Du har 2 muligheder , enten isolerer og forsatsvinduer , eller tilføre mere varme , elvarme er dyrt meget dyrt , og så er det ikke engang koldt endnu , hvad vil du gøre hvis vi løber ind i en isvinter , med minus 15- 20 C om natten og minus 8-12 C om dagen.


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Isolering løser ikke problemet, varmen vil stadigvæk fordeles dårligt. Kan du ikke låne en elradiator med hjul så du midlertidigt kan afprøve effekten?

Søren O skrev den 27-11-2018 17:37:18

Hvis der er monteret varmemålere på de enkelte radiatorer, er det no-go at sætte blæser på. Du vil sikkert selv få en mindre varmeregning, men det er på bekostning af dine naboer i lejlighederne ved siden af dig. Skal der laves ændringer, så tag kontakt til firmaet der laver jeres varmeregnskab.

 Det er ikke helt rigtigt , sådan en varmemåler sidder så tæt på radiatoren at fordampningen af målevæsken er upåvirket, ja jeg vil måske nærmere tro at radiatoren bliver varmere, hvis den da kan det (afhængig af kedeltemperaturen) , men luftcirkulation omkring en termostat vil give ukorrekte varmemålinger og derved vil der ledes mere varmt vand ind (såfremt det findes)

Det svarer til at åbne for vinduet, det nedsætter jo heller ikke ligefrem væskefordampningen


Bestil aldrig en håndværker når alt håb er ude.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis