KOLD! Ejerlejlighed - problem

Halløj

Jeg har lidt af et problem som jeg håber i kan hjælpe med.. Jeg bor i en ejerlejlighed og har gjort det i over et år, men den er godt nok meget kold.. Sidste år var jeg flytte ind på dette tidspunkt og købte et varmetæppe, men er nu begyndt at mærke kulden da jeg ikke har det tæppe mere.. Nogle af mine gæster klager også over det er koldt selvom radiatoren kører på 5 og er brændende.. 

Efter noget tid på nettet har jeg fundet frem til at det må være fordi min radiator er placeret ved indervæggen og ikke under vinduet, og min sofa og spisebord er lige under et "stort" vindues parti. Har derfor fundet frem til 2 muligheder: 

1. Jeg har termoruder og overvejer derfor at skifte til lav-energi ruder men vil det afhjælpe problemet? 

2. Jeg flytter radiatoren hen til under vinduet, men så vil det se grimt ud og en masse grimme rør vil blive synlige. 

Jeg tror derudover også at ydervæggen er rimelig kold, men det kan jeg ikke gøre noget ved.. 

What to do?

30 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først find ud af om det trækker. Hvis vinduesindfatninger og hoveddøren er utætte, skal der ikke meget til. Du skal have flyttet varmen fra den ene ende af stuen til den anden. Køb en lille blæser, der er konstrueret til formålet og sæt den under radiatoren, så kommer der cirkulation i rummet. Er radiatoren stor nok? Er huset isoleret i ydrvæggene? Ellers flyt opholdsmøbler væk fra vinduet.


 

Tjek om du har spjæld der står åbne, mærk om det trækker under emhætten, aftræk i bad mv.

Har du andre rum? Der skal være en radiator til hvert opholdsrum, ellers opstår der træk.

Det er ikke sikkert at det gamle varmesystem kan få varmen ud under vinduet hvis du flytter radiator. Hvis det er et 1-strengsanlæg har du nok ikke differenstryk nok. Er det ét stort rør der forsyner din radiator?

Man kan efterisolere ydervæggen med varmvægsplader eller klimaplader.

Man kan trække PEX rør til radiator i fodpaneler, så ses de ikke. De kan også fræses ind i væggen. At flytte radiator er dog ret dyrt.


Elektronikteknikeren

Det nok den eneste effektive løsning på problemet at flytte radiatoren over under vinduet. Det er også det dyreste. At skifte til klimaglas løser ikke problemet, men prøv rådet med ventilatoren. En ventilator fra en strømforsyning til en stationær computer er rimelig stille og kræver bare en lille 12V forsyning.


fase

Jeg har ingen aftræk hverken i køkken eller bad (endnu), så det kan ikke være det.. Det er faktisk kun stuen der er kold, lige ved vinduerne samt ydervæggen.. Jeg har fandme aldrig tænkt på en lille blæser.. Tror i virkelig det kan hjælpe? 

Hvis det er et stort vinduesparti med almindelige termoruder, så kan det godt hjælpe at skifte til ny med lavenergi-ruder. 

Hvis du bor øverst hhv. nederst så kan det også være der kan isoleres mere mod tagrum / kælder.

Kig på deres hjemmeside: Speedcomfort. En lille bom med 4 små blæsere. Voresvenner der bor i old gammel lejlighed to der ligner. Det virker perfekt.


 

Bor lige i midten, har naboer til alle sider.. Er det bare sådan en blæser og så sætte den bag radiatoren?? Hjælper det også mod det kuldenedfald?

Overvej lige hvis jeg kunne spare 30k, bare ved at købe en blæser.. 

Du kommer ikke uden om at flytte radiator hen til ydervæggen. Jeg havde et køkken som var pivkoldt i det ene ende (en ydervæg), også selvom radiatoren i den anden ende kørte på max. Det hjalp med det samme at sætte en ekstra op.


Alder på dine termoruder er ikke uvæsentlig, der er markant mindre kuldenedfald fra nye termoruder i forhold nogle som er måske 20-30 år gamle. 

Og hvis dine vinduer er i god stand, så er prisen for at skifte til nye ruder ikke skræmmende, - så måske også værd at overveje.

Der er yderligere 20 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis