Fordele og pris ved at gå fra pillefyr til fjernvarme

Hejsa

Jeg overvejer at købe et hus, hvor der er installeret pillefyr. HUset er ikke koblet på fjernvarme. Huset bruger ca. for 15-18.000 kroner på varme - jeg vurderer, at det vil koste ca. halvdelen i fjernvarme (kommunen har billig fjernvarme). 

Hvad skal jeg være opmærksom på, hvis vi vil kobles på fjernvarme og fjerne pillefyret? Og kan man cirka sige, hvad det vil koste at koble sig på? Huset ligger ud til vejen og der er kun en garage mellem bryggers med varmeinstallationer og vejen. 

På forhånd tak. 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg siger go - så bliver der flere (billigere) piller til os andre   

Hej S. Fabrin - Så vidt jeg kan læse er det variable bidrag på 169 pr. MWh og så nogle afgifter såsom stikledningsbidrag osv. 

Hvis du kender pilleforbruget, kan du beregne varmemængden og dermed sammenligne med fjernvarme. Husk at includere evt. faste udgifter.


fase

Den varmeudgift du læser i materialet er TEORETISK udgift. Pillefyr er den absolut billigste opvarmningsform. Hvor stort er huset, hvor gammelt er det isoleret? 15-18000 er meget i piller.


 

Annonce

Inden du beslutter dig, bør du undersøge konsekvenserne for netop dit kraftvarmeværk hvordan det bliver ramt når statens grundbeløb bortfalder ved udgangen af 2018.

Kraftvarmeværkerne skal samtidig bruge naturgas, men da værkerne ikke kan tjene nok på produktionen af el, er det forbrugerne der står tilbage med sorteper.

Jeg har ikke selv fjernvarme, og skal heller ikke have det, så jeg er ikke opdateret hvordan situationen er lige nu.

Umiddelbart vil jeg råde dig til foreløbelig at beholde dit pillefyr og se tiden an.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hvis prisudviklingen for træpiller fortsætter som hidtil med uformindsket styrke (chokpris 3,50 kr/kg set igår hos DLG) går det sjove nu af det. 

Få undersøgt ordentligt hvad det koster at etablere og bruge fjernvarme. Hvis du ikke er presset rent tidsmæsdigt, kunne du installere en varmemåler hvor du ville tilslutte fjernvarmen, og så finde ud af hvor meget varme du bruger netto.

Fjernvarme er langt billigere at vedligeholde end pillefyr, og du slipper for skorstensfejer m.m, og du slipper også selv for en masse arbejde.


Søren O

Mange tak for de fine svar! 

Hvis du bor i Jylland, kan SU få piller leveret fra Tyskland til ganske andre priser end her pga momsforskelle. Så 3,50/kg er nok absolut bruttopros i DK.


 

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis