Lampeudtag uden afbryder, tilladt?

Hej, må man gerne have et lampeudtag uden afbryder ? Jeg vil gerne have ikea trådfri på den uden strøm kan slukkes på den, er det tilladt?

/donnib


 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan bare montere din lampe mellem fase og nul i lampeudtaget, så virker det som om der ingen afbryder er. Det kan ingen forbyde dig.


fase

Ok men nu har jeg måske ikke gjort det helt rigtigt alligevel tror jeg udefra hvad jeg forstår da jeg har monteret et tre leder kabel til et lampe udtag derfor er det jo kun nul og fase. Hmm er det et problem? Jeg har nemlig ikke mulighed for at sætte en afbryder da lampe udtaget er efter monteret og jeg gider ikke investere i ihc trådløs ræle.

Bare lige for info, det er et lampestik jeg har monteret der går 3 ledere til, den har slet ikke plads til montering af 5 leder kabel ligesom de normale lampeudtag så jeg ved ikke om det er lovligt med 3 leder til sådan et stik eller om der er andre regler på det område.


 

Nu er det jo svært at finde ud af, hvad der er af ledninger i dit lampested uden at have et billede af det. Du skriver, at du har monteret et lampested med tre ledere. Derfor er der kun nul og fase. Er der i det lampested, du skal bruge kun tændledning og nul plus en anden ledning, som du ikke fortæller noget om. Du skriver også, at der kun er nul og fase. Det er det du skal bruge, eller taler vi forbi hinanden. For mig er fase, den ledning der altid er strøm på.


fase
S. Fabrin skrev den 26-11-2018 09:06:34

Nu er det jo svært at finde ud af, hvad der er af ledninger i dit lampested uden at have et billede af det. Du skriver, at du har monteret et lampested med tre ledere. Derfor er der kun nul og fase. Er der i det lampested, du skal bruge kun tændledning og nul plus en anden ledning, som du ikke fortæller noget om. Du skriver også, at der kun er nul og fase. Det er det du skal bruge, eller taler vi forbi hinanden. For mig er fase, den ledning der altid er strøm på.

 Det jeg lige har lavet pt (kan stadigvæk lave det om hvis det er nødvendigt) er at jeg har trukket et 3g1,5 leder kabel til et LK Lampestik hvor jeg vil hænge en lampe som jeg godt vil have fast strøm på så jeg har monteret lampestiket med L, N og Jord. Fra lampestikket går kablet altså den 3g1,5 til en dåse som jeg har tænkt mig at føre et fast fase kabel til ligesom man vil gøre til et stikkontakt. Er det mere forståeligt ?


 

Ja, det gør du bare. Så er der strøm på hele tiden, og din lampe virker sådan, som du vil have det. Men hvorfor har du en dåse, når du bare kan føre dit kabel fra lampestikket til det sted, du vil tage strømmen fra?


fase
Annonce
S. Fabrin skrev den 26-11-2018 09:19:18

Ja, det gør du bare. Så er der strøm på hele tiden, og din lampe virker sådan, som du vil have det. Men hvorfor har du en dåse, når du bare kan føre dit kabel fra lampestikket til det sted, du vil tage strømmen fra?

Godt spørgsmål, det er fordi jeg har to LK lampestik som er ført til denne dåse på loftet og der går der kun et kabel . Jeg har så valgt at lave noget man ikke må ved at montere en af de nye LK Fuga Air dåser i sænket loft samt monteret et https://www.harald-nyborg.dk/p5482/...t-50x50-cm så jeg kan hænge en MEGET let lampe (en jule stjerne af pap ved vinduet) selvom man ikke må montere et LK lampestik i et forfradåse på et plade loft men jeg kan jo altid bare smide et blændedæksel på eller et alm stikkontakt hvis det viser sig jeg skal sælge.

Ok men jeg forstår fra dig at loven ikke kræver at et lampeudtag SKAL kunne afbrydes. I mit tilfælde vil den KUN afbrydes 230V kun fra tavlen. Er det korrekt forstået ?


 

Ja, det er korrekt forstået.


fase
S. Fabrin skrev den 26-11-2018 09:31:19

Ja, det er korrekt forstået.

 Mange tak


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis