Isolering af trinstøj uden forsænkningsloft

Hej allesammen. Håber i kan hjælpe.

Jeg bor til leje i et byggeri fra slut 50’erne med en etageadskillelse af beton og parketgulv ovenpå.

Jeg er enormt plaget af min nye overbos fire børns konstante løben frem og tilbage oppe i den lejlighed, og de er ikke interesserede i at vise hensyn. Diplomatisk dialog er forsøgt.

Støjproblemet består i at lyden af trin forplanter sig i bygningens konstruktion. Jeg kan mærke rystelserne i gulvet og sofaen og høre det på møblerne. Har intet problem med høje lyde, de trænger ikke igennem.

Loftet er præcis 250cm over gulvet i lejligheden, hvorfor et lyddæmpende forsænkningsloft ikke er en mulighed. Det er det alligevel heller ikke da jeg ikke tror sådan et indgreb er tilladt i en lejebolig, og ville koste velsagtens nok omkring 75.000. Men sikkert også den eneste rigtige!

Jeg vil spørge eksperterne om der er noget jeg kan gøre ved det nuværende loft, for noget må der ske!, som ikke er et voldsomt indgreb (altså noget som kan fjernes nemt ved en eventuel flytning i fremtiden) og som ikke nødvendigvis sprænger banken, omend fred og ro er et kriterie som er værd at betale for mig.

Måske ikke en optimal løsning, men noget som kan lægge en dæmper på gemytterne. Jeg bliver vækket igennem ørepropper som tager 39 dB.

Jeg har lagt meget arbejde i lejligheden såsom at slibe alt træværk ned og male det, samt skiftet gamle smaltangents stikkontakter ud med nye fuga.

Så en flytning er ikke “fair”, da jeg ikke finder samme belæggenhed, kvadratmeter eller husleje tilsvarende.

Så det her er altså en “last resort” for mig. Jeg ønsker ikke at lægge i slagsmål med overboen gennem ejendomskontoret, da de er aggressive og truende og har ødelagt min dørmåtte ude på gangen siden jeg henvendte mig til dem

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De løsninger jeg kan komme på vil kræve noget seriøst arbejde og også koste nogle penge, og jeg tolker det således at det er du ikke indstillet på at ofre. Men med 4 børn kan det da kun være et spørgsmål om tid inden de flytter?

bare vent til de får en havetraktor lign. legetøj. med terrændæk.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvorfor er et lydsænkende loft ikke en mulighed med den loftshøjde..? Og du skriver at du har brugt en masse penge på at gøre lejligheden pæn, men vil samtidig ikke ofre flere penge..?

Hej. Jeg vil skam gerne ofre penge på qt kunne få mere ro i hjemmet. Det som jeg mente var at 75.000 for en lejlighed som jeg ikke kan sælge måske er en spildt investering.

Grunden til at jeg ikke kan få lavet et forsænket loft, er at lovens krav er at der minimum skal være 2,5 meter til loftet i et etagebyggeri.

Hvis muligheden var der havde jeg bestemt overvejet det.

Så for at gøre mit spørgsmål mere koncist. ER der noget som jeg kan gøre for at dæmpe trinstøj. Jeg forventer ikke at kunne filtrere alt nabostøj ude, blot lægge en dæmper på den.


Tak

perhans skrev den 26-11-2018 15:39:09

De løsninger jeg kan komme på vil kræve noget seriøst arbejde og også koste nogle penge, og jeg tolker det således at det er du ikke indstillet på at ofre. Men med 4 børn kan det da kun være et spørgsmål om tid inden de flytter?

 Det som jeg selv har kunnet google frem til er at man er nødt til at lave en seperat konstruktion som er monteret i væggen og ikke har forbindelse til det eksisterende loft, hvilket jeg hvis jeg tolker det rigtigt ikke kan lade sig gøre hos mig.

Jeg vil dog alligevel meget gerne høre hvad du har af forslag. Mit indlæg skulle ikke forstås som om jeg ikke vil bruge penge, for alting i livet koster jo!

jeg ville skrue forskalning på loftet af 19mm og forbinde dem på kryds hængende, i ialt 3 lag så det blev et svævende loft. Så ville jeg sætte 2 lag gips på og spartle/male.

Tænker at det kunne give op til 10 dB dæmpning af en legevogn der rulle ovenpå.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også