Værkstedsbord / maskinbord

Hej

Er der logen, der har lavet noget ala det her :

https://youtu.be/P14zJ2mkL8o

Jeg har endnu ikke fundet en dansk vejledning hertil. 

Hvis i kan gennemskue det leder jeg efter svaret på pladen

Krydsfiner, trailer plade eller mdf og tykkelse? 

Hvad hedder de anslag /skinner der bliver brugt alm alu? 

Mvh 

Keld 

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der bliver brugt møbelplader. Formentlig ca. 20 mm tykke. Det er nok ikke noget du lige finder i nærmeste trælast, men der findes på nettet butikker, der sælger dem.

De hedder møbelplader, fordi man (ihvertfald tidligere) brugte den type plader til at lave møbler af. De har den fordel, at de er formstabile og vejer væsentligt mindre end både krydsfiner og spånplader. Det bliver formentlig ikke brugt i større stil mere på grund af prisen.

Så du kan også bruge alm. krydsfiner i stedet, det bliver bare noget tungere. Kan også laves af spånplade, men bliver også tungere og ikke så kan det nok være nødvendigt at lime lister på kanterne for at forstærke disse.

De skinner han lægger ned i pladen er målepinde lavet af rustfrit stål.

De metalplader han laver til stiksaven og overfræseren er lavet af  4 mm metalplade. Jeg tror næppe at det er aluminium - sådan ser det i hvert fald ikke ud for mig.

Men det ser da smart ud.

Du behøver vel næppe en dansk vejledning. Det er vel bare at lave den i de mål, som du synes at det hele skal have. 


Kurt B. Andersen

Vejledningen jeg manglede var primært materialerne, som du har svaret med. Jeg tror det bliver i krydsfiner grundet prisen. Det gør ikke noget det vejer, så står det vel godt fast? Er der nogen herinde, der har prøvet? 

Jeg har bygget en rundsav...det er måske ikke lige det du søger, men du kan tjekke det ud.
jeg har brugt en kombination af støbeplader til top, lægter til rammen, og diverse mdf/spån plader til hylder skuffer mm.  
 https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2113
https://www.lav-det-selv.dk/projekter/id/2121


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jo det er jo sådan set lige præcis det jeg leder efter. Det ser super godt ud og smart med spånsugeren. Jeg har en mdf plade 16 mm liggende, men bliver det ikke hurtigt mørt i et ikke opvarmet værksted? 

Min garage er heller ikke opvarmet, og jeg har indtil videre ikke oplevet nogle fugt problemer med mdf plader, men jeg ville nok ikke bruge dem som topplader, da de ikke kan tåle slag og ridser meget nemt.
Dem jeg har brugt på saven, er selvfølgelig blevet malet, med de rester maling jeg nu havde, fordi det skal være så billigt så muligt.
Det eneste jeg har oplevet var nogle plader jeg havde stående på gulvet op af væggen, og så løb der vand ind under porten da det hammer regnede   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce

Du ku' måske lime F.eks. en' 4 eller 6 mm birke x finer på evt på begge sider så pladen ikke slår sig, og gi den nogle gange lak.

Det har jeg gjort til bordet på min båndsav som jeg lavede for nogle år siden, den fik nogle gange skibslak jeg tilfældigt havde stående, og det holder rigtigt fint.

Bare en mulighed jo da.

Held og lykke med det vidre forløb.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Hej maskinsnedker

Vil det være nødvendigt på begge sider eller kan man nøjes med den ene side (jeg går ud fra du tænker på min 16 mm mdf i midten)? Jeg har endda to små plader stående, det kan da jeg passe, at de er 4mm😂. 

Henrik: det skal prøves, npr jeg er færdig med min datters "sceneseng", så er der en rest mdf til et rundsavbord inden nye projekter 🙂. 

Ville nu mene at du bør lime x fineren på begge sider, eller kan du nemt risikere at pladen slår sig fugt fra limen på kun en' side.

4 mm plader er helt fint.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Perfekt. Rigtig tak for svar/input. Jeg er blevet klogere. Så er det bare at finde tiden😂

Jeg vil i øvrigt godt advare imod at bruge en almindelig håndrundsav og så vende den på hovedet.
Du har ingen spaltekniv på sådan en når du piller den beskyttelse af, der normalt vipper op når du bruger maskinen.
At bruge en bordrundsav uden spaltekniv er farligt, specielt hvis dit land ikke er 1000 % i samme vinkel som din klinge.
Så hvis dit land er en lille smule skævt og du fører et stykke træ igennem, så kan du få seriøst "kick-back" og det er bestemt ikke at spøge med.
Prøv at se disse videoer om hvor hurtigt det går.
Klik her. 
Og her.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også