Defekt Nilan varmegenvinding

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået... Vis hele indlægget
55 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Ovennævnte medfører følgende spørgsmål:

Er alle udsugningsrør af metal?

Er der hul på et rør såfremt røret ikke er af metal eller en samling er blevet utæt ved en forskydning?

Mangler der isolering på udsugningsrørene?

Har du målt temperaturen på udsugningen ved flere hastigheder?

Tidligere har du skrevet at rørene bl.a. er Ø110 mm. Det er ikke normal standard. Normal standard, for spiralrør er Ø100-Ø125-Ø160-Ø200 mm. Hvordan hænger det sammen?

Jeg skal lige skynde mig at rette min fejl. Jeg fik tidligere skrevet Ø110. Der er selvfølgelig tale om Ø125.

Alle udsugningsrør er spiorør af metal

Jeg kan ikke få øje på hul nogen steder

Alle rør er isoleret

Jeg har kun målt ved hastighed 1. Jeg kan lige prøve på hastighed 2 og vende tilbage

Du bør faktisk måle alle udsugningssteder, oppe i ventilen, for at få et gennemsnit. Køkkenet kan måske være et af de varmeste steder.

Hvordan er dine udsugningssteder i forhold til nedenstående?

Køkken = 72m3/h, Bad/toilet = 54m3/h, Toilet/bryggers = 36m3/h,

I hvilket rækkefølge sidder de på udsugningsstrengen?

Kunne det være ? at du har en utæthed ved låget på anlægget så der suges kold luft ind der. ? ?

Jeg har selv lavet 3 genvindingsanlæg. I den anledning har jeg købt billige elektroniske ude/inde termometre med ledning til udeføler.. Den føler der sidder inde i termometer er afmonteret og loddet på en ledning. Så udeføler er monteret i indblæs kanal lige efter anlæg og Indeføler er monteret i anlæg på udsug lige før anlæg. Termometer er placeret ved hastigheds regulering så kan man nemt holde øje med anlægget. 

Konklusion til trådstarter, du kan nemt købe en billig ude inde termometer og så bruge udføler til at stikke op i alle sugesteder ( efter at plasthuset er taget af den), bore et hul i kanal og stikke den ind der for at kunne notere temperaturer. Husk plast prop i huller.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har desværre ikke et måle apparat til at måle luftgennemstrømning med. Det ville jeg ellers gerne eje.

Rækkefølgen på udsugnings strengen er følgende: Tættest på anlægget er t-stykke til lille bad. Næste t-stykke er til køkken og bryggers samlet på samme streng og deler sig til to forskellige loftventiler. Til sidst på den store streng er det store bad

Jeg har prøvet at sætte hastigheden op på 2. I det tilfælde er der mindre tab i systemet. Så mister jeg ca. 1 grad mindre

Til Erik: Jeg har tjekket låget. Dog kan jeg ikke observere nogen utæthed der. Den havde ellers været oplagt som en fejl. Der sidder faktisk følere indbygget i selve anlægget. Så jeg kan se de forskellige temperature på displayet af kontrolpanelet. Jeg har målt temperatur ved ind og udsugnings ventilerne i rummene med et infrarød termometer. Temperaturen i selve anlægget har jeg dobbelttjekket ved at åbne låget, og straks efter pege det infrarøde termometer på filtrene. Det passer meget godt med ca. hvad anlæggets egne følere viser. Da huset i sin tid blev bygget blev anlægget leveret af elektriker firmaet. P.g.a. travlhed hyrede han et par montører ind fra Genvex til selve montagen. Det kan sagtens skilles ad. Alle rør sidder over loft isoleringen dog med 100 mm isolering omkring.

Annonce

Infrarød termometer kan, efter min erfaring, ikke bruges til en så krævende nøjagtighed, pga. overfladens refleks.

Du skal ind og måle i selve luftstrømmen, med et kalibreret termometer, for at kunne regne med 1 decimal nøjagtighed.

Har selv købt kalibreret termometer hos www.ltm.as det kostede ca 800 kr.

For at måle luftflovet kræver det et anemometer, men så er vi op i priser på ca. 5.000,00 kr. (priser fra Elma Instrumenter)

Desværre bor vi i hver ende af landet, da jeg har et kalibreret anemometer med måletragt.

Du måler et lavere temperaturfald ved højere luftflov, det tyder på dårlig isolering, da luften ikke når at blive kølet så meget ned.

Ved at lægge rørene frit hængende i/på loftet, er der temperaturfald hele vejen rundt om rørene. 

Ved at lægge rørene ned i isoleringen, er der minimal temperaturfald på undersiden af rørene.

Dit totale luftflov giver 216 m3/h ( 2 x bad, a 54, bryggers a 36, og køkken a 72)

Såfremt det er i Ø125 mm, giver det lufthastighed på 4,9 m/s, og ved Ø160 mm giver det 3 m/s.

I nutidens optimale anlæg siger man max 2,5 m/s. Samt Y-stykker og 45 gr. gren i steden for T-styk, pga. mindre trykfald.

Det jeg måler med det infrarøde termometer er jo sådan set de materialer som luften passerer og ikke selve luftstrømmen. I det her tilfælde ventilerne i loftet samt materialer i anlægget. Jeg er ikke meget for at købe mig fattig i måleinstrumenter som jeg nok kun skal bruge denne ene gang. Så jeg er nok nødt til at hyre et firma til at tjekke systemet efter.

Min isolering er jo den samme som den altid har været. Jeg har ikke oplevet kold luft og træk de tidligere år. Desværre har jeg ikke gået og tjekket temperature i anlægget tidligere, da jeg ikke har været opmærksom på problemer.

Dit forslag ville indebære en total ombygning af hele min varmegenvinding med nye rør dimensioner. Dernæst ville det betyde at alt min loft isolering skulle fjernes for at montere de nye rør, hvorefter det hele skulle isoleres på ny. Det er simpelthen en alt for uoverskuelig og dyr opgave. Så vil jeg faktisk hellere betale et firma for at komme og isolere hele mit luftrum.

Nu lader det jo til, at det store varmetab sært nok er fra udsugningen og op til anlægget. Så jeg tænker, at en løsning kunne være at købe en el varmeplade til anlægget som luften skal passere inden den blæses ind i huset igen?

https://www.billigventilation.dk/shop/nilan-eftervarmeflade-el-til-comfort-ct300300tvpl15-1386p.html

Du skal tolke mine ovennævnte tal som alm. info/orientering, og på ingen måde som forslag til total renovering. Du har også selv været inde på og undret dig over at man er gået ned til Ø125. 

Det vil være en god ide, med mere isolering, over hele loftet, samt også godt op over rørene.

El varmeplade er "hårdt" ved elmåleren. Derfor vil jeg kun anbefale centralvarme, såfremt du har mulighed for det.

Allerede for 6-7 år siden var Nilan anlæg forberedt til varmeflade, måske dit Nilan anlæg også er forberedt for intern varmeflade, i så fald bør der være 2 huller på bagsiden.

Til orientering, Kommunal godkendelse/lovliggørelse af ventilationsanlæg kræver indreguleringsrapport.

Professionel indregulering af ventilationsanlæg vil jeg tro ligger på 3.000 kr. eller mere,  i dag. For ca. 6 år siden var det normalt med 2.500 kr.

Hvad er for resten dit postnr.?

Rørene sidder i den højde som de kommer ud af anlægget. Så de er "langt" fra selve loft isoleringen. Derfor er de isoleret separat. Jeg kan muligvis få isoleret mit loftrum, men det kommer ikke til at ske foreløbig, da det er en stor omkostning. Kan det virkelig passe, at der ikke findes en måde at isolere rør på, så de overholder kravene? Hvad gør alle dem, som skal have eftermonteret boligventilation? Rockwool laver jo specifikke rørskåle netop til isolering af rør.

Jeg har lige kigget på en af mine kammeraters tegning over boligventilation (huset er bygget i 2012). Præcis som hos mig, så er der en konvertering ned til Ø125 både ved indblæsning og udsugning. Dertil skal siges, at alle forgreninger har en yderligere konvertering ned til Ø100 (på nær køkken udsugning, som fortsat er Ø125). Det samme gør sig gældende hos mig. Alle mine loft ventiler er Ø100 på nær udsugning i køkken. Vil større rør dimensioner ikke øge kravet til isolering samt give et større varmetab? Når jeg øger hastigheden på anlægget, er der jo mindre varmetab i mine rør.

Mit anlæg ser ud til at være forberedt for intern varmeflade. Der er to huller omme bagpå ved det "kammer" som er forbundet til indblæsningen til huset. Jeg er dog ikke meget for at skulle have trukket fjernvarme op på mit loft med risiko for utætte fjernvarmerør. Så vil jeg næsten hellere betale en højere el regning i vinter halvåret

Mit anlæg er godkendt af kommunen. Så de ligger sikkert inde med den indregulerings rapport som jeg ikke selv har liggende.

Mit postnummer er 8520

Der er yderligere 35 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis