Defekt Nilan varmegenvinding

Mit varmegenvindingsanlæg er tilsyneladende gået hen og blevet defekt. Jeg håber, der er nogle kloge folk herinde, som kan give et råd? Jeg har bemærket, at anlægget blæser kold luft ind i huset, hvilket giver følelsen af, at det trækker. Ifølge anlæggets data er udsug i øjeblikket 19 grader. Det passer i hvert fald ikke, da alle mine føler til gulvvarmen står til 23 grader. Indblæs på anlægget viser 16 grader. Det passer derfor meget godt med, at indblæsningen føles kold, alt mens gulvvarmen kæmper en kamp for at holde temperaturen på 23 grader. Jeg har tjekket, at bypass spjældet i Nilan anlægget er lukket, og gummilæben i kanten også virker til at være intakt. Både indblæs og udsug står på trin 1 og jeg har stillet anlægget til at "varme" med 30 grader som mål. Der sidder nye filtre i anlægget på nær pollenfiltret som er 5 måneder gammelt. Det ser dog ikke beskidt ud

55 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har glemt at fortælle hvilket type anlæg du har! 

Hvad type varmeflade har du i anlægget, El eller Centralvarme, internt eller eksternt?

Har du tjekket tilførslen af varme, El eller centralvarme?

Hvor godt er dine ventilationsrør isoleret?

Delta temp på 3 grader, (19-16) er måske lidt i overkanten, men ikke unormalt, dog  afhængig det af hvor meget du udnytter af max lufteffekt.

F.eks. kører du 250 m3 på type 300 m3 anlæg, eller 250 m3 på et 450 m3 anlæg.

P.T. har jeg type Nilan 450, dim til 250 m3, hvor delta temp normalt ligger på 0-1 grad, uafhængig af hastigheds trin.

Det er rigtigt. Det får du lige her. Det er et standard Nilan comfort 300 anlæg fra 2008. Jeg benytter ikke varmeflade til anlægget. Så det hele klares af varmeveksleren alene. Mine ventilationsrør er isoleret med to lag. Først et lag alm. isolering og dernæst et lag isolering med udvendig folie. Det hele er tætnet med folie tape i samlinger som dog har sluppet en smule et par steder.

Efter som den indblæser 16 grader kold luft ind i huset må der jo tabes 7 grader samlet set, hvilket jeg syntes er vildt

Hvad er din isolering i f.eks. mm eller cm?

I min optik er alt under 100 mm, det rene energispild, helst 200 mm.

Har du 23 grader i alle dine rum?

Hvor mange m3 er anlægget dimensioneret til?

Mine rør er isoleret med 100 mm og som sagt folie udvendigt. Dog ser det umiddelbart ud til at lyddæmperne kun har fået 50 mm. Jeg har sat alle rum til 23 grader. Anlægget kan ifølge databladet udskifte 400 m³ luft per time. Jeg kender desværre ikke beregningerne for dimensionering af rør osv. Jeg ved dog, at de starter på Ø 160 og ret hurtigt derefter er konverteret ned til Ø 110 hele vejen ud til de forskellige forgreninger. Huset er i øvrigt 144 kvm.

Et er hvad rummene er sat til og noget andet er hvad den faktiske temperatur er.

Der kan sagtens være divergerende temperaturvisning på de forskellige systemer.

Hvor længe har du haft huset, senere end 2008? 

Varmeveksleren i Nilan anlægget kan også være blevet beskidt, alt afhængig af om filterene har været skiftet/isat korrekt.

Med eller uden folie på rørene er nok ikke der "koen" ligger begravet.

Jeg tror ikke dit anlæg, som sådan, er defekt, det er snare for lidt isolering på dine rør, samt divergerende temperaturvisning.

Annonce

Mine termostater indeholder nu også et termometer og visning af den faktiske temperatur. 

Jeg har haft huset fra nyt i 2008

Jeg har haft varmeveksleren ude. Den ser nu ikke umiddelbart beskidt ud. Men jeg kan prøve at blæse den ren med trykluft. Jeg vil gerne indrømme, at anlægget tidligere har kørt et år uden at få skiftet filtre pga. problemer med adgang hvor gulvet på loftet var taget op. 

Jeg vil dog sige, at motoren i Nilan anlægget lyder som om lejerne er godt slidte. Så jeg ved ikke om det kan medføre manglende virkning?

Jeg har prøvet at køre anlægget op på trin 2. Det gjorde faktisk, at temperaturen for udsug steg til 20 grader. Der er dog stadig et tab på 3 grader i Nilan anlægget. Så jeg tror isoleringen på rørene enten er faldet sammen eller folietapen simpelthen har sluppet lidt for mange steder. Måske skulle jeg simpelthen udskifte det hele med 200 mm rørskåle

Der kan også godt være fejlvisning på de faktiske temperaturer.

Såfremt den ene føler viser -1 og den anden viser +1 forkert, er delta temp pludselig kun 1 grad.

Når indblæsningen viser 16 gr i/på anlægget, hvad er temperaturen så i/på f.eks. given indblæsningsventil?

Det samme kan du gøre på udsugningen, og derved få et indblik i hvor meget temperatur fald, der er i rørene.

Du kunne prøve at måle temperaturen, i alle rummene, med samme termometer, og holde det op imod de faktiske temperaturer.

Er anlægget indreguleret? I så fald skal der ligge en rapport med de faktiske data, med målt m3 for givet ind- og udsugningsventiler, ved given hastighedstrin.

Det lyder som om jeg skal ud og købe mig et termometer, så jeg kan få styr på de faktiske temperaturer. Måske bør jeg også købe en rulle alu tape. Der er altså flere steder, hvor tapen har sluppet

Jeg kunne se, at de var rundt og indstille loft ventilerne i sin tid, samt måle på luftgennemstrømningen på dem. Desværre modtog jeg ikke nogen rapport på det. Heller ikke på beregningen af rør-dimensioneringen. I min daværende uvidenhed fik jeg heller ikke spurgt ind til det. Jeg undre mig stadig over hvorfor de lange gennemgående rør ikke er 160 mm, men istedet er konverteret ned til 110 mm. Jeg har ikke selv indstillet på ventilerne. Netop fordi jeg var bange for at ændre på noget

Bare det at Nilan anlægget kun viser temp i hele tal kan give en forskel på næsten 1 gr. F.eks. 16,4 gr vises som 16 gr og 18,5 gr vises som 19 gr.

Typisk pro håndværker, med manglende indreguleringsrapport, samt Ø110 rør i steden for Ø160 rør. ( hvis det ikke er Ø100 rør, standard dim)

Mindre rør dia medfører højere lufthastighed, større energiforbrug, samt mere støj.

Her er en opsummering af dim krav:

Køkken = 72m3/h, Bad/toilet = 54m3/h, Toilet/bryggers = 36m3/h, eller 1,08m3/h/m2.

Det der giver størst m3/h er gældende som dim krav.

Til orientering vedhæfter skema for indregulering mv.

Det vil være en god ide med et godt termometer, som kan vise temp med 1 decimal.

Jeg har nu målt temperaturen ved udsugningen fra bla. køkkenet. Der siger den ca. 23,8 grader. Der hvor det kommer ind i maskinen er det så 19,6 grader. Selve maskinen taber ca. 2 grader. Indblæsningstemperaturen er så ca. 16 - 17 grader. Når det er rigtig koldt udenfor, så ender indblæsnings temperaturen nede på 15,8 grader. 

Det helt store mysterie for mig er hvordan i alverden kan der tabes 4 grader fra udsugning til maskine? Det her er jo en ny ting. De tidligere år har jeg ikke oplevet problemer. Man skulle jo tro, at den sugede luft ind direkte ude fra det fri

Der er yderligere 45 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis